direct naar inhoud van 5.7 Geluid
Plan: Projectbesluit splitsing van Rijswick Tienray
Status: vastgesteld
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.1507.PBTRSPOORSTRAAT68-OH01

5.7 Geluid

De ontwikkelingen zoals deze in voorgaande hoofdstukken zijn beschreven vinden plaats binnen de grenzen van de bestaande bebouwing.

Voor de Spoorstraat ter plaatse van de bebouwing is een maximum snelheid van 50 km per uur van toepassing, waardoor deze weg gezĂ´neerd is en er een toetsing aan de Wgh dient plaats te vinden.

Om de optredende geluidbelastingen vanwege wegverkeerslawaai te bepalen, in het kader van de Wet geluidhinder, is een akoestisch onderzoek verricht door milieukundig adviesbureau HMB BV (Berekening geluidbelasting, weg en railverkeerslawaai (SRM2) van HMB B.V. , kenmerk 09239002N van 3112009).

Het doel van het onderzoek is het berekenen van de geluidbelasting op het nieuw te realiseren woongedeelte, en het toetsen van de berekende waarde aan de geldende eisen. De te verwachten geluidsbelasting op de gevels is in beeld gebracht. Uit het onderzoek is gebleken dat de gecorrigeerde gevelbelasting voor het te realiseren woongedeelte aan de Spoorstraat met 63 dB hoger is dan de voorkeursgrenswaarde, maar lager dan de maximale ontheffingswaarde.

In die situatie is het noodzakelijk om bij het bevoegd gezag (College B & W) ontheffing aan te vragen voor een hogere grenswaarde. De procedure Hogere Waarden Wet Geluidhinder zal doorlopen worden. De nieuwe woning welke ontstaat na afsplitsen voorziet in een geluidluwe gevel. Middels aanvullende onderzoek bij de aanvraag bouwvergunning zal in het kader van de Woningwet/bouwbesluit naar de eventueel benodigde bouwkundige maatregelen opdat het maximaal toelaatbaar binnengeluidsniveau in de woning is gewaarborgd.

Geconcludeerd kan worden dat er vanwege het wegverkeerslawaai geen belemmeringen aanwezig zijn voor de realisatie van het bouwplan.