Plan: | Klaver 5, fase 1, herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE1HERZ-BPV1 |
In Bijlage 9 bij deze toelichting is de zelfstandig leesbare samenvatting van het MER gevoegd.
Het plangebied is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Klavertje 4/Greenport Venlo. De ontwikkeling van deze Greenport maakt onderdeel uit van de Nationale ruimtelijke hoofdstructuur en is van groot economisch belang voor de positie van de Nederlandse tuinbouw- en transport en logistiek sector op mondiaal en Europees niveau. Het Rijk, de provincie Limburg, de gemeenten in de regio en private partners werken dan ook al geruime tijd aan de ontwikkeling van het Klavertje 4-gebied.
In 2012 (11 september) is de Structuurvisie Klavertje 4-gebied vastgesteld door de gemeenteraden van Venlo, Horst aan de Maas en Peel en Maas. Hierin is het ruimtelijk beleid voor de Klavers binnen het Klavertje-4 gebied uitgewerkt. Zie Figuur 1 voor de ligging van klavers 1 t/m 8 binnen de Structuurvisie.
Figuur 1: Ligging klavers 1 t/m 8 binnen Klavertje 4-gebied
Voorliggend bestemmingsplan is van toepassing op een deel van het het totale werklandschap dat wordt gerealiseerd, namelijk Klaver 5, fase 1. Omdat er in het voorliggende bestemmingsplan Klaver 5, fase 1, herziening in het ontwerp een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd, is in aanvulling op het MER een memo in Bijlage 16 opgenomen, waarin voor de relevante milieuaspecten onderzoek is gedaan naar de wijzigingen in de herziening ten opzichte van het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1.
De aanleiding om het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 te gaan bestemmen is de voortdurende vraag naar grootschalige logistieke kavels in het 'Klavertje 4-gebied'. De behoefte aan kavels groter dan 10 hectare (ha) is omvangrijk. Kavels van deze omvang zijn niet direct beschikbaar in het ontwikkelgebied van Klavertje 4. Kleinere kavels wel. Om te verkennen hoe ook aan de vraag naar deze grote kavels kan worden voldaan, is door Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo een analyse uitgevoerd naar de mogelijkheden hiertoe in ruimte, tijd, geld, kwaliteit en omgevingsaspecten.
Reden dat we voor Klaver 5 kiezen is dat er op korte termijn grote vraag is naar grootschalige kavels voor logistieke bedrijven. Volgens het kralensnoerprincipe - ontwikkelen van klavers van oost naar west als kralen langs het snoer Greenportlane - zou na Trade Port Noord nu Klaver 3 op grondgebied van Horst aan de Maas aan bod komen. Echter, om in Klaver 3 grootschalige kavels te kunnen realiseren is verlegging van de Rotterdam Rijn Pijpleiding noodzakelijk. Dit kost veel tijd, waardoor het op korte termijn kunnen aanbieden van grootschalige kavels niet haalbaar is. Om deze reden is gekozen voor Klaver 5 als het volgende Klaver om te gaan bestemmen.
Hiertoe is op 19 december 2017 het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Horst aan de Maas. Inmiddels is er echter aanleiding om dit bestemmingsplan te herzien. Het gaat om de volgende wijzigingen:
Figuur 2: Functieaanduiding ontsluiting in het originele bestemmingsplan en in Klaver 5, fase 1, herziening
Figuur 3: Maximale bouwhoogte (15m) in het originele bestemmingsplan en in herziening Klaver 5, fase 1
Het plangebied van Klaver 5, fase 1 ligt ten westen van de Greenportlane en ten zuiden van de spoorlijn Eindhoven-Venlo. Het omvat Klavers 5a, 5b, en 5e uit het structuurvisiegebied 'Klavertje 4' (zie Figuur 1). Verder omvat het plangebied ten zuiden van de Dorperdijk delen van klaver 5c en 5d uit het structuurvisiegebied 'Klavertje 4'. De reden om de klavers 5c en 5d gedeeltelijk bij het plangebied te trekken is tweeledig:
De intentie is om in een later stadium ook de rest van klaver 5c en 5d uit het structuurvisiegebied 'Klavertje 4' te ontwikkelen als bedrijventerrein.
In Figuur 5 is de ligging van Klaver 5, fase 1 binnen het 'Klavertje 4-gebied' met rode omlijning aangegeven.
Figuur 5: Ligging van klaver 5, fase 1 (rode omlijning) binnen het 'Klavertje 4-gebied'
In twee gevallen heeft de overheid een plicht om een milieueffectrapport (MER) te vereisen bij een besluit:
M.e.r. (beoordelings)-plichtige actviteiten zijn beschreven in het besluit-m.e.r. Het planologisch mogelijk maken van de aanleg van een bedrijventerrein voor Klaver 5, fase 1 is niet direct m.e.r (beoordelings).-plichtig. Dit omdat het plan niet meer dan 75 hectare bedrijventerrein mogelijk maakt. Echter, met de totale samenhangende ontwikkeling van het 'Klavertje 4-gebied' worden de drempels uit het Besluit m.e.r. voor industrieterrein en stedelijke ontwikkeling overschreden. Hierdoor kunnen belangrijke nadelige milieugevolgen als gevolg van de totale ontwikkeling niet worden uitgesloten. Gekoppeld aan de Structuurvisie Klavertje 4 (vastgesteld 11-9-2012) is daarom in een eerder stadium al een milieueffectrapport (planMER) opgesteld. Klaver 5, fase 1 is al integraal meegenomen in deze milieueffectbeoordeling.
Een Passende Beoordeling is verplicht wanneer niet kan worden uitgesloten dat een plan of projectsignificante gevolgen heeft op een Natura 2000-gebied. De beoordeling gaat in op de instandhoudings-doelstellingen voor het betreffende Natura 2000-gebied, de effecten van het initiatief op de soorten/ha-bitattypen in het gebied en of er sprake is van aantasting van de natuurlijke kenmerken van het gebied.
Voor het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 is reeds een Passende Beoordeling gemaakt omdat het plan een toename aan stikstofdepositie mogelijk maakt (er mogen zich bedrijven vestigen die stikstof kunnen uitsto-ten) en de Natura 2000-gebieden in de omgeving – zoals de Maasduinen - al overbelast zijn met stikstof-depositie (in vaktermen: de kritische depositiewaarde "KDW" van soorten die voorkomen in die gebiedenis overschreden). Significante effecten zijn daarom niet op voorhand uit te sluiten.
De Wet milieubeheer bepaalt dat voor een bestemmingsplan waarvoor een Passende Beoordeling gemaakt moet worden een planMER plicht geldt. De Passende Beoordeling maakt daarbij dan onderdeel uit van het plan MER, en is opgenomen in Bijlage 1.
De wijzigingen die door het voorliggende herziening mogelijk worden gemaakt, zijn meegewogen en waar nodig is aanvullend onderzoek gedaan. Uit dit aanvullende onderzoek (zie Bijlage 16) is gebleken dat de wijzigingen niet of nauwelijks aanvullende effecten veroorzaken.
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet conform de Wet ruimtelijke ordening worden aangetoond. Dit betekent dat het plan ook uitvoerbaar moet zijn vanuit wet- en regelgeving die geldt voor diverse omgevingsaspecten. In de toelichting van het bestemmingsplan wordt de uitvoerbaarheid - mede vanuit milieu - gemotiveerd. Ook in een milieueffectrapport (MER) wordt het plan beoordeeld op diverse omgevingsaspecten. Op basis van conclusies die volgen uit het MER kan het zijn dat voorwaarden in de regeling van het bestemmingsplan moeten worden opgenomen. Er is dan ook een grote verwevenheid tussen het bestemmingsplan en het MER.
Vanwege deze verwevenheid worden Milieueffectrapport en de toelichting op het bestemmingsplan geïntegreerd in één document. Dit is het document wat u nu aan het lezen bent. In voorliggend document zijn de gevolgen van het voornemen voor de milieukwaliteit en de ruimtelijke kwaliteit en de eventuele mitigerende maatregelen en / of randvoorwaarden voor het bestemmingsplan integraal terug te vinden.
Milieueffectrapport
De inhoudelijke eisen aan een planMER zijn vastgelegd in art. 7.7 van de Wet Milieubeheer (hierna: Wm). De vereisten voor het planMER zijn duidelijk terug te vinden in voorliggend document. De inhoudsvereisten zijn hieronder puntsgewijs weergegeven. Achter de punten wordt weergegeven hoe deze terug te vinden zijn in voorliggend document.
In aanvulling op het MER is in Bijlage 16 onderzoek gedaan en gekeken in hoeverre de wijzigingen in het voorliggend bestemmingsplan effecten hebben op de milieuaspecten.
Toelichting bij een bestemmingsplan
In een toelichting van een bestemmingsplan wordt ingegaan op de volgende punten. Achter de punten wordt weergegeven hoe deze terug te vinden zijn in voorliggend document.
De bestaande situatie van het plangebied wordt gekenmerkt door een open agrarisch landschap. Het plangebied wordt aan de noordzijde begrensd door de spoorlijn Venlo - Eindhoven en aan de oostzijde door de Greenportlane. Aan de (noord)westzijde wordt het plangebied begrensd door de kassen langs de Zeesweg. Aan de westkant door het kassencomplex aan de Heerstraat 11 en het loonbedrijf aan de Dorperdijk 20. Aan de zuidkant wordt het plangebied begrenst door het fruitteeltbedrijf aan de Venloseweg 53. Midden door het plangebied loopt de Dorperdijk. Het gebruik van de agrarische gronden bestaat uit gewassenteelt. Aan de Dorperdijk 17, 19 en 22 liggen boerderijen. Deze zijn reeds uitgekocht en zullen worden gesloopt.
In Figuur 6 en 7 is het plangebied in de huidige situatie weergegeven op een topografische kaart en met een luchtfoto.
Figuur 6 Plangebied met een topografische kaart als ondergrond.
Figuur 7 Plangebied met een luchtfoto kaart als ondergrond.
De boerderijen aan de Dorperdijk 17, 19 en 22 zijn opgekocht door Greenport Venlo en zullen worden gesloopt.
De langjarige gebiedsontwikkeling Greenport Venlo als duurzaam en innovatief economisch netwerkconcept heeft de afgelopen jaren steeds meer vorm gekregen. Trade Port Noord als hart van de Greenport Venlo heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke vestigingslocatie voor zowel internationale, nationale als regionale bedrijvigheid. Op Trade Port Noord is de afgelopen 10 jaar ruim 170 hectare aan bedrijfsgrond verkocht aan bedrijven en beleggers en de verwachting is, op basis van opties en concrete marktbelangstelling, dat de forse ruimtevraag de komende jaren ook zal aanhouden. De afgelopen jaren is gebleken dat het beschikbare aanbod van kavels de vraag van de markt nauwelijks heeft kunnen bijhouden.
Om de komende jaren als ontwikkelaar te kunnen voldoen aan de marktvraag is het van belang om tijdig te starten met het voorbereiden van het aanbod voor de toekomst. Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo start daarom met de ontwikkeling van Klaver 5 fase 1. Bedrijventerrein Klaver 5 maakt onderdeel uit van de structuurvisie van Greenport Venlo. In totaal betreft de eerste fase van Klaver 5 een plangebied van bruto 61 hectare, waarvan ruim 41 hectare netto uitgeefbaar bedrijventerrein (in de milieuonderzoeken is uitgegaan van 44 hectare worst case).
Aan Buck Consultants International is de vraag gesteld om een onderbouwing van de marktbehoefte te leveren voor kavels op Klaver 5 fase 1. Deze is bijgevoegd in Bijlage 7 bij deze toelichting. De onderbouwing maakt zowel gebruik van kwalitatieve als kwantitatieve elementen en voldoet daarmee aan de juridische voorwaarden van de Ladder voor Duurzame Verstedelijking zoals beschreven in Artikel 3.1.6. lid 2 van Besluit ruimtelijke ordening (Bro). De ladder beoogt een zorgvuldige afweging en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke besluiten.
De belangrijkste doelgroepen van het bedrijventerrein staan beschreven in de Structuurvisie Greenport Venlo. Met het oog op de actuele marktvraag is de doelgroep grootschalige logistiek (met kavels >5 hectare) de voornaamste. De overige doelgroepen uit de structuurvisie Greenport Venlo zijn de agrologistiek en maakindustrie, die te maken hebben met een meer incidentele marktvraag. Het marktonderzoek concentreert zich daarom op de grootschalige logistiek.
In de onderbouwing in Bijlage 7 is de marktbehoefte van Klaver 5 fase 1 uitgebreid onderbouwd.
Conclusie
Op basis van de analyses in de onderbouwing van de marktbehoefte in Bijlage 7 is de eindconclusie dat er voldoende marktbasis is voor de ontwikkeling van de eerste fase van klaver 5 (ca. 45 hectare netto bedrijventerrein). Op basis van de gerealiseerde resultaten in de afgelopen jaren, de prognoses voor de komende jaren en de sterke verankering in provinciaal en regionaal beleid is Greenport Venlo een kansrijke ontwikkellocatie.
De aanhoudende vraag naar grootschalige (logistieke) kavels en de snel toenemende schaarste in het aanbod van Greenport Venlo onderstreept de urgentie voor de ontwikkeling van Klaver 5. De ligging van Klaver 5 in het sterk ontwikkelde logistiek ecosysteem van Greenport Venlo en naast de nieuwe railterminal maakt de locatie erg aantrekkelijk voor grootschalige investeringen in logistiek zowel vanuit de regio als van buiten de regio.
Op basis van de gerealiseerde uitgiften in de afgelopen jaren, de marktverwachtingen voor de komende jaren en de aanwezige marktbelangstelling (opties en leads) is het voor Greenport Venlo realistisch om te veronderstellen dat in de periode 2018-2022 gemiddeld 10 tot 15 hectare per jaar uitgegeven kan worden aan grootschalige logistiek en/of industrie.
Het aanbod van 41 hectare in de eerste fase van Klaver 5 biedt ruimte aan enkele grootschalige investeringen op kavels variërend van 5 tot 15 hectare. Het huidige beschikbare harde aanbod binnen Greenport Venlo voor grootschalige logistiek is naar verwachting binnen 1-2 jaar uitgegeven. De eerste fase van Klaver 5 is daarom volgende stap van Greenport Venlo (en de regio) naar een Europese logistieke topregio.
Als gevolg van de ontwikkelingen in de logistieke sector is het gewenst dat vorm en omvang van de uitgeefbare gronden in het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 worden afgestemd op de actuele vraag vanuit de markt om grotere kavels. De precieze kavelindeling is geregeld in het exploitatieplan.
Bedrijventerrein
Op het terrein werd door het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 circa 44 hectare aan bedrijventerrein mogelijk gemaakt. Met de herziening wordt het bedrijventerrein uitgebreid. Het gaat in de herziening om circa 45 hectare uitgeefbaar bedrijventerrein. Een deel wordt bestemd met een maximale bedrijfscategorie van 3.2, en een deel met een maximale bedrijfscategorie 4.2. De categorieën zijn afgestemd op gevoelige functies in de omgeving van het plangebied (zie verderop 'Indeling op basis van milieuzonering').
Centrale hart
Er zal een centraal hart worden gerealiseerd van waaruit de ontsluiting zal plaatsvinden naar de Greenportlane. Het centrale hart zal geen doorgaande verbinding hebben voor gemotoriseerd verkeer richting Sevenum aan de westkant. Het bestaande bedrijf en de woning aan de Dorperdijk 20 zullen via de Zeesweg bereikbaar blijven. Ook zal er tussen het centrale hart en de Zeesweg een fietsverbinding worden gerealiseerd ter ontsluiting van nieuwe bedrijven voor het fietsverkeer. Fietsverkeer mag de Greenportlane niet kruisen.
Het centrale hart was in het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 gedeeltelijk ingetekend aan de zuidzijde van de huidige Dorperdijk, maar kon ook aan de noordkant komen.
Inmiddels is ervoor gekozen de ontsluiting aan de noordkant te realiseren. Dit is in het voorliggend bestemmingsplan aangepast. De Dorperdijk blijft als lijnelement herkenbaar doordat de bomenrij gehandhaafd blijft.
Klaverstructuur
Het ontwerpprincipe voor de (beoogde) werklandschappen aan de Greenportlane - waaronder Klaver 5, fase 1 - gaat uit van ruimtelijke clusters in een klaverconfiguratie. Deze klavers zijn verbonden met de Greenportlane door voorrangspleinen in de vorm van ovondes. Het hart van de klavers is de entree van het gebied, in het geval van Klaver 5, fase 1 de ontsluiting die deels op de plek van de huidige Dorperdijk komt.
Klaver 5, fase 1 wijkt gedeeltelijk van de klaverstructuur af omdat rekening moet worden gehouden met de vraag naar grootschalige kavels en de ligging van de Dorperdijk. Ook is door voorliggend bestemmingsplan nog niet het hele Klaver 5-gebied bestemd zoals beschreven in de Structuurvisie 'Klavertje 4-gebied'. De intentie is om de Klaverstructuur verder te versterken indien in een latere fase ook de rest van Klaver 5 wordt bestemd. In dat geval wordt ook de zuidzijde worden afgeschermd met een grondwal (manchet).
Landschappelijke inpassing
Met de ontwikkeling van Klaver 5, fase 1 ontstaat een stedelijke ontwikkeling aan de westkant van de Greenportlane. Het is belangrijk deze kwalitatief hoogwaardig vorm te geven. Hier wordt onder andere invulling aan gegeven door groene manchetten aan te leggen aan de noord-, west- en oostkant van het gebied dat wordt bestemd als bedrijventerrein. De manchetten zorgen voor:
Aan de zuidzijde worden geen manchetten aangebracht, omdat het plan is om in een latere fase het gebied ten zuiden van het plangebied ook als bedrijventerrein te gaan ontwikkelen. Aan de westzijde langs de Zeesweg is al een manchette aangebracht.
De verplichting om de manchetten op te richten is geregeld in het exploitatieplan dat gelijktijdig met voorliggend bestemmingsplan wordt vastgesteld.
Gekkengraaf
De watergang Gekkengraaf loopt in de huidige situatie diagonaal over het noordelijk deel van Klaver 5, fase 1. De Gekkengraaf zal worden verlegd naar de oostzijde van het plangebied, langs de Greenportlane.
Groenstructuur en waterberging
Het bedrijventerrein wordt grotendeels omsloten met een groenstructuur. In deze groenstructuur vindt ook waterberging plaats. Aan de zuidzijde is de groenstructuur op het bedrijventerrein afhankelijk van de marktvraag en de uiteindelijke indeling van het gebied. Er moet aan de zuidzijde in ieder geval 1,6 hectare aan groen binnen de bestemming 'bedrijventerrein' worden gerealiseerd.
Indeling op basis van milieuzonering
In hoofdstuk 14 in Bijlage 6 is de milieuzonering beschreven. Op basis van deze milieuzonering wordt het bedrijventerrein als volgt ingedeeld (zie Figuur 8). Op een deel van het bedrijventerrein wordt maximaal categorie 3.2 toegestaan. Op een ander deel maximaal 4.2 (zie lijst van bedrijven in Bijlage 1 Staat van bedrijfsactiviteiten). De zonering is tot stand is gekomen op basis van richtafstanden tot gevoelige functies in de omgeving (VNG-brochure 'Bedrijven en milieuzonering').
Figuur 8: Indeling milieucategoriën op bedrijventerrein
In artikel 7.7 van de Wet milieubeheer staat dat in een planMER de 'redelijkerwijs in beschouwing te nemen' alternatieven moeten worden beschreven.
De locatie van het gehele Greenport Venlo (Klavertje 4) is toegewezen in diverse landelijke beleidsdocumenten, onder andere:
Dit is vertaald naar provinciaal beleid. De belangrijkste daarvan zijn het door de gemeenten en de provincie in 2009 vastgestelde Masterplan en Strategisch Businessplan en de door de provincie vastgestelde POL-aanvulling Klavertje 4 (vastgesteld 3-4-2009). De gemeente Horst aan de Maas heeft op 11-9-2012 de ontwerpstructuurvisie Klavertje 4-gebied vastgesteld, waarin ook Klaver 5 concreet is vastgelegd.
Gezien het ingezette rijksbeleid en de doorvertaling daarvan in provinciaal en lokaal beleid zijn er geen redelijkerwijs te beschouwen locatiealternatieven voor Klaver 5, fase 1.
Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte en Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (2011)
Het Rijk heeft haar beleid ten aanzien van infrastructuur en ruimtelijke ordening vastgelegd in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte en daarmee samenhangende algemene regels: het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro).
Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar & veilig. Daar streeft het Rijk naar met een aanpak die ruimte geeft aan regionaal maatwerk, de gebruiker voorop zet, investeringen scherp prioriteert en ruimtelijke ontwikkelingen en infrastructuur met elkaar verbindt.
Doelen
In de structuurvisie Infrastructuur en Ruimte formuleert het Rijk drie hoofddoelen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar & veilig te houden voor de middellange termijn (2028):
De nationale ruimtelijke hoofdstructuur
Greenport Venlo heeft zich als regio afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterk cluster van (vers)productie, handel en logistieke dienstverlening en is in omvang het tweede kassengebied van Nederland. Tevens vormt de regio in de nabijheid van belangrijke afzetmarkten een logistieke hotspot voor handelsbedrijven en logistieke dienstverleners. Mede hierom heeft het Rijk Greenport Venlo aangewezen als één van de belangrijke en onderscheidende Greenports (met een clustering van agrofood, tuinbouw en logistiek). Samen met de Mainports (haven van Rotterdam en Schiphol), Brainports (o.a. Eindhoven) en andere Greenports (Westland, Aalsmeer, e.a.) vormt Greenport Venlo de ruimtelijk-economische hoofdstructuur van Nederland. Versterking van de ruimtelijk-economische structuur van Nederland staat hier centraal door te investeren in een aantrekkelijk vestigingsklimaat en goede internationale bereikbaarheid van concentraties van (economische) topsectoren.
Nationale belangen
De structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is vertaald in het Barro. Het Barro omvat alle ruimtelijke rijksbelangen die juridisch doorwerken op het niveau van bestemmingsplannen. Het gaat om kaders voor onder meer het bundelen van verstedelijking, de bufferzones, nationale landschappen, de Ecologische Hoofdstructuur, de kust, grote rivieren, militaire terreinen, mainportontwikkeling van Rotterdam en de Waddenzee. Met het Barro maakt het Rijk proactief duidelijk waar provinciale verordeningen en gemeentelijke bestemmingsplannen aan moeten voldoen. Uit de regels en kaarten behorende bij het Barro kan worden afgeleid welke aspecten relevant zijn voor het ruimtelijke besluit. Voor het plangebied zijn de volgende bepalingen relevant:
nationaal belang nr. | van toepassing op plangebied? |
1. Een excellent en internationaal bereikbaar vestigingsklimaat in de stedelijke regio's met een concentratie van topsectoren. | ja, het plangebied maakt deel uit van Greenport Venlo, waar concentratie en ontwikkeling van de topsectoren tuinbouw en uitgangsmaterialen, agrofood, logistiek centraal staan. |
5. Een robuust hoofdnetwerk van weg, spoor en vaarwegen rondom en tussen de belangrijkste stedelijke regio's inclusief de achterlandverbindingen. | ja, de spoorlijn Eindhoven-Venlo grenst aan het plangebied. De A67 ligt nabij het plangebied klaver 5. Er ligt een ambitie tot verbreding naar 2x3. |
6. Betere benutting van de capaciteit van het bestaande mobiliteitssysteem van weg, spoor en vaarwegen. | ja, het plangebied maakt onderdeel uit van een gebied dat multimodaal is ontsloten. |
8. verbeteren van de milieukwaliteit (lucht, bodem, water) en bescherming tegen geluidsoverlast en externe veiligheidsrisico's | ja, door het vestigen van bedrijvigheid binnen het plangebied zijn de verschillende milieuthema's aan de orde. |
13. Zorgvuldige afwegingen en transparante besluitvorming bij alle ruimtelijke plannen. | ja. |
Ladder voor duurzame verstedelijking (artikel 3.1.6 Bro)
Een zorgvuldige benutting van de beschikbare ruimte voor verschillende functies vraagt om een goede onderbouwing van nut en noodzaak van een nieuwe stedelijke ruimtevraag en een zorgvuldige ruimtelijke inpassing van de nieuwe ontwikkeling. Overheden die nieuwe stedelijke ontwikkelingen mogelijk willen maken, moeten om die reden een aantal stappen zetten die borgen dat tot een zorgvuldige ruimtelijke afweging en inpassing van die nieuwe ontwikkeling wordt gekomen. Dit vereiste is met ingang van 1 oktober 2012 in artikel 3.1.6 lid 2 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) opgenomen. Achtereenvolgens moet worden aangetoond of er een actuele regionale behoefte is (trede 1), deze behoefte in bestaand stedelijk gebied kan worden opgevangen (trede 2), en of de locatie multimodaal is of kan worden ontsloten (trede 3). Onderstaand volgt een toelichting op de drie stappen. Voor een nadere onderbouwing van het programma wordt verwezen naar paragraaf 4.1.
Actuele regionale behoefte (trede 1)
Een uitgebreide vraag- aanbodanalyse is opgenomen in paragraaf 4.1 van deze toelichting. Hieruit blijkt dat er sprake is van een actuele regionale behoefte.
Behoefte opvangen in bestaand stedelijk gebied (trede 2)
Aanvullend op paragraaf 4.1 wordt opgemerkt dat Klaver 5, fase 1 zich richt op grootschalige bedrijven in Trade & Logistics en de maakindustrie (vanaf 5 – 10 ha). Voor dergelijk grote bedrijven is geen plek in het bestaand stedelijk gebied. Het 'Klavertje 4-gebied' is aangewezen als concentratiegebied voor de ontwikkeling van deze grootschalige bedrijven. Op die manier wordt ruimte geboden voor de vestiging van dergelijke bedrijvigheid, waarbij ervoor wordt gezorgd dat door de concentratie van deze bedrijven, geen sprake is van onwenselijke verspreiding en andere gebieden gevrijwaard blijven van verstedelijking als gevolg van (individuele) bedrijven. Benodigde voorzieningen voor de betreffende bedrijven kunnen hierdoor ook worden geconcentreerd, denk hierbij aan de Greenportlane.
Multimodale ontsluiting (trede 3)
Klaver 5, fase 1 wordt ontsloten door de Greenportlane. Via de Greenportlane zijn de snelwegen A67 en A73 snel te bereiken. Daarnaast verbindt de Greenportlane het plangebied met de bestaande en geplande railterminals en de bargeterminal aan de Maas. Er is dan ook sprake van een multimodale ontsluiting van het plangebied.
Crisis- en herstelwet (2010)
Sinds 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet van kracht. De wet zorgt voor kortere procedures, waardoor bouwprojecten sneller kunnen worden uitgevoerd. Het gaat onder meer om de aanleg van wegen en bedrijventerreinen en de bouw van woningen en windmolenparken. Met de Crisis- en herstelwet streeft de overheid er in deze economisch zware tijden naar dat positieve effecten en impulsen worden gecreëerd om de Nederlandse economie te versterken en negatieve effecten, zoals faillissementen en ontslagen, worden voorkomen.
In de wet zijn al 70 projecten opgenomen waaronder het aanleggen van bedrijventerreinen in het 'Klavertje 4-gebied' in de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo. Het 'Klavertje 4-gebied' moet de komende jaren uitgroeien tot een agro, industrieel en logistiek centrum. Dit gebied is de achtertuin van de Randstad en de voortuin van het Ruhrgebied. Het gebied tussen de A73 en de A67 is in de Nota Ruimte aangewezen tot Greenport. Hiermee rust er ook een nationaal ruimtelijk belang op het gebied.
Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2014
Op 12 december 2014 is door Provinciale Staten van Limburg het Provinciaal Omgevingsplan Limburg 2014 (POL 2014) vastgesteld. In de POL 2014 is de doelstelling voor het 'Klavertje 4-gebied' ongewijzigd gebleven ten opzichte van het POL 2009; een onderscheidend Werklandschap en Kennislandschap. Het beleid in het POL 2014 sluit daarnaast aan op de structuurvisie die specifiek voor het 'Klavertje 4-gebied' is vastgesteld in 2012 (zie paragraaf 5.3).
Omgevingsverordening Limburg (2014)
Op 12 december 2014 is de Omgevingsverordening Limburg 2014 vastgesteld. In 2016 en 2017 is deze geactualiseerd, gewijzigd en geconsolideerd. De laatste wijziging is 31 maart 2017 vastgesteld door Provinciale Staten. Deze geconsolideerde verordening omvat regelgeving op het gebied van o.a. milieu, water, wegen, ontgrondingen en ruimtelijke ordening. Met name de regelgeving op het gebied van de ruimtelijke ordening is in casu relevant.
Relevante onderwerpen uit de Omgevingsverordening voor het plangebied zijn:
Structuurvisie 'Klavertje 4-gebied' (2012)
Om planologisch sturing te geven aan de ontwikkeling van het 'Klavertje 4-gebied' en daarmee de beoogde ruimtelijk-economische structuurversterking, hebben de gemeenten Horst aan de Maas, Peel en Maas en Venlo een intergemeentelijke structuurvisie opgesteld. Het Masterplan & Strategisch Businessplan Klavertje 4/Greenport Venlo vormen de basis voor de structuurvisie. De gemeenteraad Horst aan de Maas heeft de structuurvisie op 11 september 2012 vastgesteld. Hiermee is de beleidsmatige basis gelegd voor uitwerking van (delen van) het 'Klavertje 4-gebied' in bijvoorbeeld bestemmingsplannen.
In de structuurvisie is Klaver 5, fase 1 opgenomen als locatie voor het realiseren van bedrijvigheid.
Landschapsplan Klavertje 4 (2010)
De ambitie ten aanzien van landschapskwaliteit is hoog. Om de gewenste landschapsambitie te bereiken - onder andere door de aanleg van manchetten - is een landschapsplan opgesteld voor het 'Klavertje 4-gebied'. De principes uit het landschapsplan zijn leidend voor de uitwerking van het plangebied.
Masterplan & Strategisch Businessplan Klavertje 4/Greenport Venlo (2009)
In navolging van de gebiedsvisie hebben de gemeenten en de provincie gezamenlijk een masterplan en strategisch businessplan opgesteld. Het Masterplan beschrijft en verbeeldt de ontwikkelingsrichting van het 'Klavertje 4-gebied' . Het schetst het perspectief voor de ruimtelijk-economische structuurversterking en vertaalt dit in (kwalitatieve en ruimtelijke) ontwerpeisen voor het gebied. In het Masterplan en Strategisch Businessplan hebben de toenmalige gemeenten Horst aan de Maas, Maasbree, Sevenum en Venlo en de provincie Limburg afgesproken tot oprichting van een gemeenschappelijke NV om de regie op de ontwikkeling vorm te geven. Beide documenten fungeren als bestuursakkoord tussen de deelnemende gemeenten en de provincie, bindt de partijen onderling en is het taakstellende kader voor de NV. Het is geschreven met het oog op ontwikkelingen op de korte èn op de langere termijn en geeft een oriëntatie op de uitwerkingen; het biedt ruimte voor keuzes en veranderingen, maar is niet vrijblijvend.
Gebiedsvisie Klavertje 4 (2006)
In januari 2006 hebben de gemeenten Horst aan de Maas en Venlo, de voormalige gemeenten Maasbree en Sevenum en de provincie Limburg met een intentieverklaring ingestemd met de uitwerking van de Gebiedsvisie Klavertje 4. Klaver 5, fase 1 vormt een klein onderdeel van deze gebiedsvisie Klavertje 4. Met de realisatie en de kwalitatieve invulling van het bedrijventerrein (de grondwallen langs de zijde van de Greenportlane en de zichtlocatie in de grondwal) wordt aangesloten bij de uitgangspunten zoals genoemd in de gebiedsvisie.
Actualisatie Beleidskader en Verschillenanalyse 2012 en 2016
In de periode juli-september 2016 heeft een werkgroep, bestaande uit ambtelijke vertegenwoordigers van de provincie Limburg, de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en Venray en DCGV een verschillenanalyse uitgevoerd van de beleidskaders van de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 / Greenport Venlo. Op basis van deze analyse is het beleidskader geactualiseerd. Dit is vastgelegd in het rapport 'Verschillenanalyse en actualisatie beleidskader' van 23 september 2016.
De brede ambitie bedrijven aan te trekken in de branches agribusiness, glastuinbouw, (vers)logistiek, bijpassende industrie en dienstverlening en onderzoeks- en onderwijsinstellingen blijft gehandhaafd. Aandachtspunt blijft het aantrekken van nieuwe werkgelegenheid die relevant is vanuit demografisch perspectief (bevolkingskrimp en verhouding laag-hoog opgeleid) en die meerwaarde hebben voor de campusontwikkeling. Het ontwikkelbedrijf kan hier samen met LIOF, gemeenten, provincie en andere partners nader invulling aan geven binnen de kaders van het Convenant Acquisitie in Limburg. De ambitie om zoveel mogelijk uitwisseling van (rest)stoffen tussen bedrijven en een op C2C geïnspireerde ontwikkeling te realiseren blijft gehandhaafd, onder meer door in te blijven zetten op het aantrekken van bedrijven in diverse branches.
In het licht van klimaatverandering, de verdergaande schaalvergroting van bedrijven en de daarmee gepaard gaande complexere wateropgave – mede in relatie tot de beschikbaarheid van ruimte voor berging en infiltratie van water – bereiden het ontwikkelbedrijf en het waterschap momenteel een gezamenlijk traject voor. In dit traject wordt de afvoercapaciteit van hemelwater en afvalwater en de overstromingsrisico's van het regionale watersysteem integraal en samenhangend met de gebiedsontwikkeling beschouwd. Aandachtspunt in dit traject is in hoeverre de traditionele en huidige wijze waarop hemelwater en afvalwater wordt afgevoerd houdbaar is en hoe dit zich verhoudt tot de eerder geformuleerde ambitie, 100% 'native to place'.
Het principe van het klaver voor de landschappelijke inpassing blijft gehandhaafd. Vorm, invulling, omvang en locatie van wiggen liggen op voorhand niet vast en zijn afhankelijk van de programmatische invulling en volgend op de gekozen/ geacquireerde invulling van de klaver.
Voor parkeren blijft het uitgangspunt dat parkeren wordt ingevuld op eigen terrein en eventueel collectief binnen het klaver. Als dit onvoldoende soelaas biedt kunnen klaver overstijgend de mogelijkheden voor collectief parkeren worden verkend. Dit heeft echter niet de voorkeur, aangezien dit schadelijk is voor de hoogwaardige uitstraling van het gebied en zijn weerslag zal hebben op de acquisitie.
Geldende plannen
Voor de gronden binnen het plangebied geldt het bestemmingsplan Buitengebied 1998 Sevenum (vastgesteld 2-3-1998) en het bestemmingsplan Dorperdijk 17, 19, 20 en 22 te Sevenum (vastgesteld 8-7-2014, geheel onherroepelijk 7-10-2015). Binnen het plangebied gelden de bestemmingen 'Agrarisch gebied met landschappelijke en/of natuurwaarden', 'Agrarisch met waarden', 'Groenvoorzieningen' en 'Verkeer'.
In het rijksbeleid (Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte) is de doelstelling verwoord om Klavertje 4/Greenport Venlo verder te ontwikkelen als drager van de gewenste ruimtelijk-economische structuurversterking. Door de concentratie van aan Greenport Venlo verbonden functies, zijn de schakels (uit de agroketen) op elkaar afgestemd en kunnen economische schaalvoordelen worden geboekt. Deze doelstelling is uitgewerkt en geborgd in provinciale en gemeentelijke beleidsdocumenten zoals het POL, het Masterplan en Strategisch Businessplan en de Structuurvisie 'Klavertje 4-gebied'. De ontwikkeling van werklandschappen in samenhang met de groenzones in de rangschikking van een klaverstructuur past binnen de hoofdlijnen van het beleid. Om deze plannen mogelijk te maken is dit bestemmingsplan opgesteld.
Het bestemmen van het plangebied van Klaver 5, fase 1 als bedrijventerrein leidt ertoe dat de impact op het milieu vanuit het gebied wijzigt. In het kader van de m.e.r.-procedure zijn de mogelijke effecten van het nieuwe bestemmingsplan in beeld gebracht. In hoofdstuk 2 t/m 14 in Bijlage 6 is de impact per relevant milieuaspect beschreven. In hoofdstuk 1 zijn de resultaten van de effectbeoordelingen samengevat en conclusies opgenomen. In hoofdstuk 2 t/m 14 in Bijlage 6 wordt achtereenvolgens ingegaan op de aspecten bodem, geur, water, geluid, ecologie, landschap en cultuurhistorie, externe veiligheid, verkeer, luchtkwaliteit en licht/schaduwwerking.
In dit hoofdstuk wordt toegelicht welke systematiek ten grondslag ligt aan het beoordelen van de effecten op het milieu in het kader van de m.e.r.-procedure (hierna: de effectbeoordeling).
Nu het hier om een herziening van het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 gaat, is hiervoor gebruik gemaakt van de onderzoeken naar de milieuaspecten die reeds voor het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 zijn uitgevoerd. De milieuaspecten waar de wijzigingen mogelijk invloed op hebben, zijn opnieuw beoordeeld en de resultaten hiervan zijn opgenomen in Bijlage 16.
Bij de beoordeling van milieueffecten spreken we van een plangebied en van een studiegebied. In de volgende paragrafen gaan we in op deze begrippen en hoe dat bij dit gecombineerde MER met toelichting van het bestemmingsplan is ingevuld.
Plangebied
Het plangebied is het gebied waar de voorgenomen ontwikkeling plaats gaat vinden. In dit geval is dat het bedrijventerrein Klaver 5, fase 1, waarvoor een nieuw bestemmingsplan wordt vastgesteld. De ligging en begrenzing van het plangebied is beschreven in paragraaf 2.3.
Studiegebied
Het studiegebied in deze gecombineerde MER met toelichting van het bestemmingsplan is het gebied waar de effecten kunnen gaan optreden van de ontwikkeling. Dit kan per milieuaspect verschillen. In hoofdstuk 2 t/m 14 in Bijlage 6 is per aspect aangegeven wat het studiegebied is voor het betreffende milieuaspect. In Bijlage 16 is beoordeeld in hoeverre de wijzigingen die zijn doorgevoerd met voorliggend bestemmingsplan van invloed zijn op de beoordeling van de milieuaspecten.
Beoordelingskader
In deze gecombineerde MER met toelichting van het bestemmingsplan wordt de voorgenomen ontwikkeling beoordeeld op de effecten voor het milieu. Per milieuaspect zijn één of meer beoordelingscriteria geformuleerd. Aan de hand van deze beoordelingscriteria zijn de effecten in beeld gebracht. De gehanteerde beoordelingscriteria zijn weergegeven in het beoordelingskader in Tabel 1.
Alle effecten worden beoordeeld op basis van een vijfpuntschaal (zie Tabel 2).
Tabel 1: Beoordelingskader milieueffecten
Tabel 2: Vijfpuntsschaal
Aanpak milieuonderzoek
Het bestemmingsplan, en dus ook de herziening van het bestemmingsplan, voor Klaver 5, fase 1 biedt ruimte voor flexibiliteit in de toekomstige plannen. Dat betekent dat op voorhand niet bekend is wat de precieze inhoud van toekomstige ontwikkelingen is. Daarom is bij de onderzochte milieuaspecten in dit rapport uitgegaan van een worst case benadering door uitgangspunten te kiezen die uitgaan van een maximale invulling van het plangebied. Effecten als gevolg van de toekomstige vestiging van bedrijven vallen daardoor binnen de bandbreedte aan effecten zoals bepaald in het MER-deel van deze toelichting. Door middel van monitoring van de werkelijke effecten na het ontwikkelen van het bedrijventerrein kunnen de daadwerkelijke effecten worden gevolgd en kan worden beoordeeld of de ontwikkelingen binnen de bandbreedten blijven die zijn vastgelegd in het bestemmingsplan.
Passende Beoordeling
Het bestemmingsplan voor Klaver 5, fase 1 maakt de vestiging van bedrijven van de milieu categorieën 3.2 en 4.2 mogelijk. Deze bedrijven veroorzaken emissies naar de atmosfeer van o.a. stikstof (in de vorm van NOx en NH3). Deze stikstof kan in de wijde omgeving op de bodem neerslaan, o.a. in Natura 2000-gebieden. De natuur in veel van deze gebieden is gevoelig voor depositie van (te) grote hoeveelheden stikstof. De bestaande belasting van deze gebieden met stikstof is in vrijwel heel Zuid-Nederland hoger dan de normen die voor deze gebieden gelden. Verdere toename van depositie kan daarom leiden tot aantasting van de natuurlijke kenmerken van deze gebieden. Het is op voorhand daarom niet zeker dat er geen significante negatieve effecten op deze gebieden zullen optreden.
Het project Greenport Venlo/Klavertje 4, waarvan Klaver 5, fase 1 deel uit maakt, is door de Minister van EZ aangewezen als zogenaamde prioritair project in het Programma Aanpak Stikstof (PAS) (onder de naam Bedrijventerreinen, kassen/Vestiging bedrijven, gemeente Venlo; Bijlage 1, Regeling Natuurbescherming). Dit betekent dat zogenaamde ontwikkelingsruimte gereserveerd is voor projecten die in het kader van dit project worden gerealiseerd.
Het PAS maakt het niet mogelijk om ontwikkelingsruimte toe te kennen aan plannen. Voor de vaststelling van het Bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 moet daarom een Passende Beoordeling worden gemaakt. Deze Passende Beoordeling is bijgevoegd als Bijlage 1 bij dit bestemmingsplan.
Voor zover de herziening mogelijke effecten heeft op de milieuaspecten is dit beoordeeld en toegelicht in Bijlage 16.
In de basis zijn bij de verschillende milieuonderzoeken onderstaande aannames uit Tabel 3 gebruikt. In de hoofdstukken van de specifieke milieuaspecten zijn waar nodig nog aanvullende aannames gedaan.
Tabel 3: Uitgangspunten milieuonderzoek
In Bijlage 10 is een zelfstandige conclusie van de milieueffecten bijgevoegd.
In Bijlage 6 bij deze toelichting zijn de onderzoeken naar de milieuaspecten beschreven.
In Bijlage 16 bij deze toelichting is de invloed van de wijzigingen in de herziening op de milieuaspecten beschreven.
De watertoets is apart in Bijlage 14 beschreven.
Zoals ook in de conclusie Hoofdstuk 7 en de samenvatting in Hoofdstuk 1 is aangegeven is er na het nemen van de beschreven mitigerende maatregelen is geen sprake meer van belangerijke nadelige effecten voor het milieu.
AMvB ruimte
In de AMvB Ruimte wordt een klein deel van de militaire gebieden en objecten begrensd. Militaire objecten dienen een militaire bestemming te krijgen en de opgenomen bestemmingen en gebruiksregels mogen geen belemmering vormen voor de functionele bruikbaarheid van het object en de uitoefening van de defensietaak. Daarnaast gelden er militaire laagvlieggebied, evenals laagvlieggebied voor jacht- en transportvliegtuigen. Een bestemmingsplan dat betrekking heeft op gronden onder een laagvlieggebied bevat over een breedte van 3.704 m (2 nautische mijlen) geen bestemmingen of regels omtrent het gebruik van die gronden die het oprichten van bouwwerken met een hoogte van meer dan 40 m mogelijk maken.
In de AMvB Ruimte is een mogelijkheid opgenomen voor de minister (Ministerie van Defensie in overleg met Minister van Infrastructuur en Milieu) om uit eigen beweging, dan wel op verzoek van GS of het college van B&W, ontheffing te verlenen van de bij of krachtens het besluit gestelde regels indien redenen van groot openbaar belang daartoe nopen.
Conclusies
Het plangebied ligt bijna in zijn geheel binnen het laagvlieggebied De Peel (GLV-VIII, zie Figuur 9). In het plangebied wordt bebouwing mogelijk gemaakt tot een hoogte van 25 m. Dit heeft geen consequenties voor het laagvlieggebied.
Figuur 9 Uitsnede laagvlieggebied De Peel (bron: www.lvln-ohd.nl)
Toetsingskader
Voor planologisch relevante leidingen geldt, afhankelijk van het soort en de aard van de leiding, een zakelijk rechtstrook waarmee in een bestemmingsplan rekening moet worden gehouden. In het plangebied liggen een waterleiding en een rioolwaterpersleiding.
Conclusies
Zowel de waterleiding als de rioolwatertransportleiding is op de verbeelding opgenomen middels een dubbelbestemming. De dubbelbestemming is opgenomen om een bebouwingsvrije afstand vast te leggen. Voor de rioolwatertransportleiding bedraagt deze zone 3 m aan weerszijden van de hartlijn van de leiding. Voor de waterleiding bedraagt deze 3 m aan weerszijden van de hartlijn van de leiding.
Type planvorm
Het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1, herziening betreft een ontwikkelingsgericht bestemmingsplan. Er is gekozen voor een globale, flexibele regeling. De bestemmingsregeling stelt uiterste ruimtelijke- en planologische grenzen. Alleen de belangrijkste uitgangspunten zijn vastgelegd:
Op deze wijze is het plan zo min mogelijk beperkend voor nieuwe, thans nog niet voorziene, maar wel geschikte invullingen van het plangebied. De bestemmingsregeling laat efficiënt gebruik van de gronden toe, houdt rekening met mogelijk wijzigende marktomstandigheden en biedt mogelijkheden tot meervoudig grondgebruik. De regeling biedt daarmee weliswaar flexibiliteit, maar ook rechtzekerheid.
Kaderregeling
Het bestemmingsplan biedt de publiekrechtelijke basis voor de omgevingsvergunningen. De regeling in het bestemmingsplan is gebaseerd op de Structuurvisie 'Klavertje 4-gebied' en het Masterplan Klavertje 4/Greenport Venlo. Het plan is bewust globaal opgesteld. Het bestemmingsplan richt zich op de ruimtelijke hoofdzaken, te weten de indeling in het gebied met de groene inpassing (grondlichamen en groengebieden), de toelaatbaarheid van de milieucategorieën en de bouwhoogtezonering.
Borging van ruimtelijke kwaliteit
Uitgangspunt is om voor het hele gebied dezelfde ruimtelijke kwaliteit vast te leggen. De ruimtelijke kwaliteit in de vorm van de groenstructuur en de openbare ruimte is door middel van directe bestemmingslegging op de verbeelding en in de regels vastgelegd (bestemmingen Bedrijventerrein en Groen/Natuur). Dimensionering en verbinding (en dus een belangrijk deel van de ruimtelijke kwaliteit) zijn op deze wijze geborgd.
Wettelijke vereisten
De Wet ruimtelijke ordening (Wro) bepaalt dat ruimtelijke plannen digitaal en analoog beschikbaar moeten zijn. Dit brengt met zich mee dat bestemmingsplannen digitaal uitwisselbaar en op vergelijkbare wijze gepresenteerd moeten worden. Met het oog hierop stellen de Wro en de onderliggende regelgeving eisen waaraan digitale en analoge plannen moeten voldoen. Zo bevat de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP) bindende afspraken waarmee bij het maken van bestemmingsplannen rekening moet worden gehouden. De SVBP kent (onder meer) hoofdgroepen van bestemmingen, een lijst met functie- en bouwaanduidingen, gebiedsaanduidingen en een verplichte opbouw van de planregels en het renvooi. De wettelijke vereisten vormen de leidraad bij deze nieuwe bestemmingsregeling voor het plangebied.
Omdat het plangebied van Klaver 5, fase 1 aansluit bij plangebied van bestemmingsplannen van Trade Port Noord is ervoor gekozen aan te sluiten op de plansystematiek van het vastgestelde bestemmingsplan Trade Port Noord. Dit geldt voor de wijze van bestemmingslegging maar ook voor de opzet en inhoud van de regels. Op deze manier ontstaat een eenduidige regeling voor een samenhangend gebied op het grondgebied van twee gemeenten Venlo en Horst aan de Maas. Om een op het Klaver 5, fase 1-gebied afgestemde en geschikte regeling te creëren, wijkt de regeling op een aantal punten van de regeling uit het plan Trade Port Noord af.
Verbeelding
Met de digitalisering van ruimtelijke plannen is het lezen en interpreteren van de verbeelding (voorheen plankaart) een nieuwe aangelegenheid. Via de website www.ruimtelijkeplannen.nl kunnen bestemmingsplannen worden ingezien.
Alhoewel de digitale verbeelding het uitgangspunt vormt, blijft het mogelijk het bestemmingsplan analoog in te zien (de toelichting, regels en de plankaarten). Op de verbeelding zijn alle functies zodanig bestemd, dat het mogelijk is om met behulp van het renvooi direct te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven en welke regels daarbij horen. Uitgangspunt daarbij is dat de verbeelding zoveel mogelijk informatie geeft over de in acht te nemen maten en volumes.
Bestemmingen
Op de verbeelding worden verschillende soorten vlakken gebruikt. Het bestemmingsvlak is erop gericht het toegestane gebruik duidelijk te maken. In de regeling bij de (enkel)bestemming is vervolgens bepaald of en zo ja, waar en op welke wijze de gronden mogen worden gebruikt en bebouwd. Over een bestemmingsvlak kan een dubbelbestemming liggen waar aanvullende regels worden gesteld ten aanzien van het gebruik en bebouwing voor zowel de functie van de dubbelbestemming als de enkelbestemming.
Aanduidingen
Op de verbeelding is een onderscheid gemaakt tussen verschillende aanduidingen:
Nadere uitleg bij deze aanduidingen is te lezen bij de bespreking van de betreffende bestemmingen en/of artikelen waarin de aanduidingen zijn opgenomen.
Regels
De regels geven duidelijkheid over de bestemmingsomschrijving, de bouwregels en de specifieke gebruiksregels. In de regels zijn eventuele afwijkings- en wijzigingsregels opgenomen. Door middel van deze regels biedt het plan flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen. Ook biedt de regeling burgemeester en wethouders de mogelijkheid om nadere eisen te stellen. Hiermee kan de in het plan opgenomen regeling in een aantal gevallen worden gespecificeerd. Dit zal met name gaan om eisen bij concrete bouwaanvragen.
Begrippen
De begrippen die het bestemmingsplan gebruikt worden in dit artikel gedefinieerd. Dit wordt gedaan om interpretatieverschillen te voorkomen.
Wijze van meten
Dit artikel maakt duidelijk hoe de lengte, breedte, hoogte, diepte en oppervlakte en dergelijke van gronden en bouwwerken worden gemeten of berekend. Alle begrippen waarin maten en waarden voorkomen worden in dit artikel verklaard.
Voor ondergeschikte bouwdelen (zoals luifels en overstekende daken) geldt een specifieke regeling. Deze worden namelijk niet meeberekend zolang bouw- en of bestemmingsgrenzen niet meer dan 1 m worden overschreden.
Bedrijventerrein
De bestemming Bedrijventerrein omvat alle gronden die bestemd zijn voor bedrijvigheid, de ontsluitingswegen en groen- en waterhuishoudkundige voorzieningen. Op deze manier is een flexibele indeling van de gronden mogelijk en kan per bedrijf een afweging worden gemaakt omtrent de meest efficiënte invulling van het perceel. De ontsluiting van Klaver 5, fase 1 geschiedt via de ontsluiting rond de huidige Dorperdijk, direct op de Greenportlane. De ontsluiting wordt gerealiseerd aan de noordzijde van de Dorperdijk.
Bedrijvigheid
Overige functies
Bouwregels
Nadere eisen
Opslag en parkeren
Groen
De met 'Groen' bestemde gronden zijn in ieder geval bedoeld voor de realisatie en instandhouding van een grondwal.
Binnen de bestemming Groen zijn daarnaast verschillende functies toegestaan, zoals groenvoorzieningen en plantsoenen, maar ook fiets- en wandelpaden, onderhoudspaden en calamiteitenontsluitingen, realisering en instandhouding van ecologische voorzieningen, geluidwerende voorzieningen, waterhuishoudkundige voorzieningen en voorzieningen van algemeen nut.
Natuur
De bestemming Natuur is opgenomen aan de west- en oostzijde van het bedrijventerrein ten noorden van de Dorperdijk. Dit om zeker te stellen dat deze gronden natuurlijk worden ingericht met het oog op voorkomende beschermde soorten. Overigens zijn hierbij voorzieningen welke niet strijdig zijn met het beoogde gebruik door beschermde soorten wel toegestaan, onder andere water en waterberging.
In de huidige situatie zijn gronden in het plangebied in eigendom van Staatsbosbeheer. Het oppervlak dat bestemd is als natuur is groter dan de gronden die nu in eigendom zijn van Staatsbosbeheer.
Verkeer
De bestemming Verkeer is opgenomen voor de aansluiting van Klaver 5, fase 1 op de Greenportlane. De interne wegenstructuur op de bedrijventerreinen is niet bestemd als verkeer om flexibiliteit te houden bij inrichting van het bedrijventerrein. Wel wordt er een centraal hart gerealiseerd voor ontsluiting naar de Greenportlane. Deze ontsluiting was in het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 aangegeven met de aanduiding 'ontsluiting'. Afhankelijk van de inrichting van het bedrijventerrein zou het centrale hart ten noorden of ten zuiden van de verkeersbestemming worden gerealiseerd. Inmiddels is hier een keuze gemaakt en wordt de 'ontsluiting' ten noorden van de verkeersbestemming gerealiseerd. Daarnaast is ervoor gekozen de 'ontsluiting' naar het westen uit te breiden.
De huidige Dorperdijk, waarop de verkeersbestemming ligt, maakt deel uit van het centrale hart. De aaneengesloten bomenrij langs de Dorperdijk moet in stand worden gehouden. Rond of in de bomenrij moet natuurvriendelijke verlichting worden toegepast.
Water
De Gekkengraaf is in dit plan met de enkelbestemming water opgenomen. Dit plan bestemt de nieuwe loop van de Gekkengraaf, na omlegging. De waterloop bestaat uiteraard ook uit bijbehorende oevers en oeververbindingen. Deze liggen ook gedeeltelijk in de bestemming 'Groen' en zijn daarbinnen ook beschermd. Gedurende de plantermijn zal de Gekkengraaf zijn nieuwe locatie verkrijgen. Uiteraard is ook de legger van het waterschap van toepassing.
Leiding - Riool en Leiding - Water
De belemmeringen die voorvloeien uit de leidingen die in het plangebied voorkomen zijn per leiding geregeld door middel van een dubbelbestemming. Binnen een bepaalde afstand van deze leidingen (de zakelijk rechtstrook) is het in principe niet toegestaan bouwwerken op te richten. Om toch in deze zone te kunnen bouwen, dient hiertoe een afwijkingsbesluit te worden genomen door het college. Bij dit afwijkingsbesluit wordt het belang van de leiding in de afweging meegenomen.
In dit onderdeel van de regels komen algemene regels aan de orde die gelden voor alle bestemmingen in het bestemmingsplan. De algemene regels bestaan uit de volgende artikelen.
Anti-dubbeltelbepaling
De anti-dubbeltelbepaling wordt opgenomen om te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde bouwwerken niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog eens meetelt bij het toestaan van een ander gebouw of bouwwerk, waaraan een soortgelijke eis wordt gesteld. De formulering van de antidubbeltelregel wordt bindend voorgeschreven in artikel 3.2.4 van het Besluit ruimtelijke ordening.
Algemene bouwregels
Ondanks een zorgvuldige inventarisatie van de bestaande legale situatie, kan zich het geval voordoen, dat legale bebouwing niet binnen de bouwregels uit hoofdstuk 2 past. Indien zich deze situatie voordoet, regelt de bestaande maten regeling dat bebouwing die rechtsgeldig tot stand is gekomen of via een verleende vergunning nog rechtsgeldig kan worden opgericht, in alle gevallen positief is bestemd.
Algemene aanduidingsregels
Een deel van het plangebied kent de gebiedsaanduiding 'overige zone - groenstructuur'.
Binnen dit gebied moet minimaal 1,6 hectare aan groenstructuur worden ontwikkeld. De regeling hiervoor is opgenomen in artikel 3.
Algemene afwijkingsregels
In dit artikel wordt omschreven in welke gevallen een omgevingsvergunning kan worden verleend voor het afwijken van de bouwregels. Dit betreft bijvoorbeeld de bevoegdheid om af te wijken van de voorgeschreven maten en percentages.
De omgevingsvergunning kan overigens alleen worden verleend wanneer hiermee geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan aspecten als de woon- en milieusituatie van aangrenzende percelen.
Algemene procedureregel
Voor de nadere eisenregeling schrijft het bestemmingsplan de te volgen procedure voor. De voorgenomen nadere eis(en) worden twee weken ter inzage gelegd. Gedurende deze termijn kunnen belanghebbenden hun zienswijze bij het college kenbaar maken. Voor het overige gelden de voorwaarden die in de Algemene wet bestuursrecht zijn opgenomen.
Een procedureregel voor een wijzigingsplan of een uitwerkingsplan is niet in dit plan opgenomen, omdat de Wro verplicht de procedure voorschrijft. Kort gezegd komt dit erop neer dat het ontwerpwijzigingsbesluit of het ontwerpuitwerkingsbesluit 6 weken ter inzage ligt en belanghebbenden gedurende deze termijn een zienswijze kunnen indienen. Ook kent het plan geen procedureregel voor afwijkingsbesluiten. Deze procedure wordt namelijk in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voorgeschreven.
Overige regels
Werking wettelijke regels
In de regels van een bestemmingsplan wordt in een (toenemend) aantal gevallen met verwijzing naar een (andere) wettelijke regeling een procedure, begrip en/of functie uit die andere regeling van toepassing verklaard. De van toepassing verklaarde wettelijke regeling geldt zoals deze luidt op het moment van de vaststelling van het bestemmingsplan door de raad. Wijziging van de wettelijke regeling na de vaststelling van het bestemmingsplan zou anders zonder Wro-procedure een wijziging van het bestemmingsplan met zich mee kunnen brengen.
Overgangsrecht
Het overgangsrecht ziet zowel op bouwwerken als op gebruik die op het moment van vaststelling van het bestemmingsplan aanwezig zijn, c.q. bestaat. Gedurende de werking van dit bestemmingsplan is het toegestaan bouwwerken die legaal zijn gebouwd, of nog kunnen worden gebouwd, in stand te houden en ook gedeeltelijk te vernieuwen (mits de maatvoering gelijk blijft). Ook het gebruik van de gronden en bouwwerken zoals dit bestond op het tijdstip van inwerkingtreding van het plan mag worden voortgezet, mits dit gebruik na inwerkingtreding van het plan niet meer dan een jaar wordt onderbroken. Wijziging van het gebruik is alleen toegestaan indien hierdoor de strijd met de nieuwe bestemming wordt verkleind. De bescherming van het overgangsrecht zoals hierboven beschreven vervalt op het moment dat een nieuw bestemmingsplan voor de betreffende gronden wordt vastgesteld.
Slotregel
Deze regel benoemt op welke wijze naar de regels van dit bestemmingsplan dient te worden verwezen.
Ten behoeve van de ontwikkeling van het plangebied is in 2017 een grondexploitatie opgesteld (NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE1-EPV1). Hieruit blijkt dat deze in ieder geval sluitend kan worden afgerond, waarmee de economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 gewaarborgd is. De gemeenteraad is voorafgaand aan de besluitvorming over dit bestemmingsplan in kennis gesteld van de opgestelde grondexploitatie en het feit dat deze in ieder geval sluitend kan worden afgerond.
Hoewel de economische uitvoerbaarheid gewaarborgd is, zijn niet alle percelen binnen het plangebied in eigendom verworven. Artikel 6.12 lid 2 Wet ruimtelijke ordening (hierna: 'Wro') bepaalt dat de gemeenteraad, als er sprake is van één of meerdere aangewezen bouwplannen, verplicht is een exploitatieplan vast te stellen, tenzij het verhaal van kosten van de grondexploitatie anderszins is verzekerd.
Binnen het plangebied zijn percelen in privaat eigendom. Het bestemmingsplan voorziet op betreffende percelen in de realisering van bedrijfsgebouwen met bijbehorende voorzieningen, waarvoor omgevingsvergunningen zijn vereist.
Bij de herziening van het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 is tevens het exploitatieplan herzien. Ten tijde van de herziening heeft het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo alle benodigde gronden in eigendom verkregen. De economische uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan is met de herziening van het exploitatieplan verzekerd.
Het concept-ontwerpbestemmingsplan is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening aan diverse instanties toegezonden. De reacties die hierop zijn binnen gekomen zijn beschreven in paragraaf 13.3.
Het ontwerp bestemmingsplan is gedurende 6 weken ter inzage gelegd (23 maart 2020 t/m 7 mei 2020), waarbij eenieder in de gelegenheid is gesteld een zienswijze in te dienen. Hierbij zijn geen zienswijzen binnen gekomen. Wel zijn ambtshalve wijzigingen doorgevoerd.
In Bijlage 15 is beschreven wat er is gewijzigd in het plan tussen de ter inzage legging en vaststelling. In Bijlage 16 is toegelicht wat er is gewijzigd tussen het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1 en het bestemmingsplan Klaver 5, fase 1, herziening.
Vanuit DCGV/TPN zijn in het kader van de Integrale Omgevingsbeoordeling (IOB) in februari 2016 een tweetal informatieavonden georganiseerd. Te weten op 18 februari 2016 in het bijzonder voor de gemeenteraadsleden van de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Peel en Maas en op 22 februari 2016 voor omwonenden en geïnteresseerden. Daarnaast heeft op 3 maart 2016 een bijeenkomst plaatsgevonden met de vaste klankbordgroep van de Greenport Venlo (bestaande uit bewoners en belangengroeperingen), waarin het voornemen tot planherziening is toegelicht.
Omdat het bij voorliggend bestemmingsplan slechts om zulke kleine wijzigingen gaat, is ervoor gekozen geen bijeenkomst rond de herziening te organiseren.
In de periode van 24 maart t/m 13 april 2017 heeft voor de duur van drie weken de kennisgeving van het voornemen ter inzage gelegen met de mogelijkheid tot het kenbaar maken van zienswijzen hierop. Er zijn geen zienswijzen ingebracht in deze periode.
Het concept van het herziene ontwerpbestemmingsplan inclusief het MER met de daarbij behorende bijlagen zijn op grond van het bepaalde in artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening op voor vooroverleg verzonden aan diverse (overheids)instanties conform navolgende verzendlijst.
De volgende bevoegde gezagen hebben een antwoord gestuurd:
Het concept ontwerpbestemmingsplan Klaver 5, fase 1 is destijds (2017) ook voor vooroverleg verzonden.
De volgende bevoegde gezagen hebben een antwoord gestuurd:
Hieronder is een overzicht van de vooroverlegreacties naar aanleiding van de conceptbestemmingsplannen Klaver 5, fase 1, herziening en Klaver 5, fase 1 gegeven en zijn de reacties voorzien van een beantwoording.
Beantwoording vooroverlegreacties bestemmingsplan Klaver 5, fase 1, herziening
Opmerking | Reactie |
Provincie Limburg | |
Het plan is beoordeeld op de adequate doorwerking van de provinciale belangen. De beoordeling van het plan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Indien dit plan op deze wijze wordt voortgezet, zal er geen aanleiding zijn om in de verdere procedure van het plan een zienswijze in te dienen. |
Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Rotterdam Rijn-Pijpleiding | |
De RRP ligt met zijn leidingen net ten noorden van het spoor waarbij de EV-zone ervan net ten zuiden van het spoor komt. De huidige opzet van de gebiedsindeling (gras) nabij de zuidkant van het spoor maakt dat de RRP geen opmerkingen heeft. |
Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Rijkswaterstaat Zuid-Nederland | |
Het plan is beoordeeld op de beheerdersaspecten, zoals deze door Rijkswaterstaat Zuid-Nederland worden behartigd. Het bovengenoemde ontwerpbestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. |
Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Veiligheidsregio Limburg Noord | |
Richt de verbinding aan de westzijde voor langzaam verkeer ook in voor de hulpdiensten. | Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Zorg voor een (tweede) calamiteiten toe-/uitgang voor de grote kavels. | Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Voer de bluswatervoorzieningen en de waterberging van het plangebied zodanig uit dat het voldoet aan uw modelbeleid 'Bluswater en bereikbaarheid' in overleg met de Veiligheidsregio Limburg-Noord onderdeel Brandweer. | Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Vraag advies aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord in het kader van de aanvraag om een omgevingsvergunning Bouw voor deze grote logistieke kavels en neem het uitgebrachte advies over. | Dit is ter kennisgeving aangenomen. |
Beantwoording vooroverlegreacties bestemmingsplan Klaver 5, fase 1
Gemeente Venlo
De gemeente Venlo heeft enkele algemene opmerkingen gemaakt, en opmerkingen gemaakt over specifieke milieuthema's.
In het bestemmingsplan bedraagt de omvang van het bouwperceel tenminste 5 ha. Het is volgens de gemeente Venlo te verwachten dat er daardoor uitsluitend logistieke bedrijvigheid gevestigd gaat worden. Terwijl volgens de plantoelichting ook bedrijven in de sectoren trade & logistics en agro & food mogelijk zijn.
Reactie: Dit is in het ontwerp-bestemmingsplan verwijderd.
Verder adviseert de gemeente Venlo concreter te verwijzen naar het meest recente parkeerbeleid.
Reactie: Er is voor gekozen om een verplichting op te nemen voor bedrijven om genoeg parkeervoorzieningen op eigen terrein op te nemen. Er wordt daarmee niet meer verwezen naar parkeerbeleid van de gemeente Horst aan de Maas.
Voor het aspect geluid constateert de gemeente Venlo dat in de indeling van het plangebied wordt afgeweken van hetgeen is opgenomen in de Nota Industrielawaai. De gemeente vraagt zich af of deze nota moet worden aangepast, en of mitigerende maatregelen niet moeten worden verankerd in het bestemmingsplan.
Reactie: Er is een geluidsonderzoek verricht, waarin onder andere wordt getoetst aan de Nota Industrielawaai. Hieruit wordt geconcludeerd dat er een overschrijding is ter plekke van één toetsingspunt in de Nota. In voorliggend bestemmingsplan is opgenomen dat het bedrijventerrein niet in gebruik mag worden genomen zonder dat de benodigde mitigerende maatregelen zijn genomen op dit punt.
Voor het onderwerp milieuzonering heeft de gemeenten opmerkingen geplaatst over de toe te stane milieucategorie. Volgens de gemeente Venlo kan ook categorie 5.2 worden toegestaan.
Reactie: Er kunnen met een afwijking hogere milieucategoriën worden toegestaan. Echter, moeten deze bedrijven in hogere categoriën volgens artikel 3.6.1. lid a naar aard en invloed op de omgeving (gelet op de specifieke werkwijze of bijzondere verschijningsvorm) behoren tot de categorieën dit maximaal zijn toegestaan in dit plan (3.2 en 4.2). De onderzoeken hoeven daarom niet worden aangepast.
Ook geeft de gemeente aan dat de bouwhoogte op de verbeelding afwijkt van hetgeen gesteld in de regels (3.2.2).
Reactie: Op de verbeelding wordt in bepaalde zones een maximale bouwhoogte aangegeven die lager is dan hetgeen wordt genoemd in lid 3.2.2. Deze aanduiding is ook opgenomen in 3.2.2.
Voor het onderwerp externe veiligheid geeft de gemeente Venlo aan dat het wenselijk is dat kwetsbare objecten in het plangebied worden uitgesloten.
Reactie: In het MER-onderzoek externe veiligheid (Bijlage 6) is een zone aangewezen waarbinnen kwetsbare objecten moeten worden uitgesloten. Dit is de contour die komt uit Railterminal en Spoorse aanpassingen. In voorliggend plan is ervoor gekozen kwetsbare objecten in het hele plan uit te sluiten. Hiermee kunnen er ook geen objecten in de zone rond het spoor komen. Er is tevens een advies aan de veiligheidsregio Limburg Noord gevraagd. Deze is bijgevoegd in Bijlage 11.
Voor het onderwerp stedenbouwkunde vraagt de gemeente Venlo of het verschil van bouwhoogte (15 / 25m) kan worden toegelicht.
Reactie: De hoogte van 25 meter is conform hetgeen ook in andere plannen voor Greenport Venlo is opgenomen. Dit doet recht aan de bedrijvigheid die gewenst is. De lagere hoogte van 15 meter is opgenomen om de kassen aan de noord-westkant van het gebied voldoende licht te garanderen.
Verder vraagt de gemeente zich af waarom, ten opzichte van moederplan, de volgende regeling niet is opgenomen: '3.2 gebouwen en overkappingen': d. gebouwen en overkappingen zijn niet toegestaan binnen een afstand van 25 m tot de rand van de Greenportlane'.
Reactie: Dit is gedaan omdat de bedrijfsbestemming overal op meer dan 25 meter van de Greenportlane ligt. Daarmee wordt deze regel overbodig.
Ook vraagt de gemeente zich af waarom de omvang van bedrijfspercelen minimaal 5ha moet zijn i.p.v. de 1ha in het moederplan.
Reactie: De reden hiervoor is dat er gegaan wordt voor grootschalige bedrijven. De 5 ha past hier beter bij dan de 1 ha. Een en ander is onderbouwd in paragraaf 4.1 van de toelichting.
Daarbij vraagt de gemeente zich af waarom binnen de bestemming groen geen agrarische functies toegestaan zijn.
Reactie: Reden hiervoor is dat deze niet passen binnen de inrichting van het groen en dat daarvoor de groenstrook niet toereikend is qua oppervlakte.
De gemeente vraagt zich af waarom de hoogte van ecologische voorzieningen 10 m kan zijn i.p.v. 5 m (in bestemmingen groen en natuur).
Reactie: Reden hiervoor is dat er ecologische voorzieningen voorzien zijn die hoger zijn dan 5 m.
De gemeente vraagt zich af hoe de verhouding paars-groen wordt gewaarborgd.
Reactie: Dit wordt deels gedaan door de toebedeelde enkelbestemmingen (natuur en groen versus bedrijfsbestemming) en deels door binnen de bedrijfsbestemming een verplichting op te nemen voor een aantal ha. aan groenvoorziening.
Provincie Limburg
In paragraaf 1.7 (mitigerende maatregelen, 9e bullit) van de Samenvatting Klaver 5, fase 1 (5 mei 2017) wordt aangegeven dat de vastgelegde cumulatieve geluidbelasting met 1 dB wordt overschreden. Deze overschrijding kan worden opgelost door een akoestisch gunstige invulling van het terrein. Het is niet duidelijk op welke manier deze akoestisch gunstige invulling wordt gewaarborgd. U dient dit nader aan te geven. Daarnaast is niet duidelijk voor welk deel van het terrein deze beperking geldt. Deze opmerking heeft tevens betrekking op de conclusie MER Klaver 5, fase 1 (pag. 8) en het onderzoek milieuaspecten (pag. 89).
Reactie: In voorliggend bestemmingsplan is opgenomen dat het bedrijventerrein niet mag worden ontwikkeld zonder dat de benodigde mitigerende maatregelen zijn genomen.
In paragraaf 9.4.2, tabel 35 (pag. 77) van Hoofdstuk 8 Onderzoek Milieuaspecten is op basis van de kentallen uit de tabel op pag. 76, berekent de provincie niet de emissiehoeveelheden die in tabel 35 zijn opgenomen. Het is niet duidelijk of de figuren 27 en 28 en conclusies in deze paragraaf correct zijn.
Reactie: De emissiehoeveelheden kloppen met de aannames die zijn beschreven in het genoemde hoofdstuk. Er kan sprake zijn van een afwijking doordat er een andere afronding van getallen wordt gebruikt. Maar dit verandert niets aan de conclusies van het hoofdstuk luchtkwaliteit.
Veiligheidsregio Limburg-Noord
Het advies van de Veiligheidsregio Limburg-Noord staat in Bijlage 11 bij deze toelichting.
De veiligheidsregio adviseert in de planregels op te nemen dat de bedrijven vanuit minimaal twee onafhankelijke windrichtingen te benaderen zijn en de ontsluitingsroutes voor het plangebied zodanig zijn uitgevoerd dat er bij een calamiteit geen congestie ontstaat tussen vluchtende personen en aankomende hulpdiensten.
Reactie: in overleg met de veiligheidsregio is bepaald dat hulpdiensten zowel via de westkant (Dorperdijk-Zeesweg) als de oostkant (Dorperdijk-Greenportlane) het plangebied kunnen bereiken. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan dit advies. In lid 3.3 is geregeld dat Burgemeester en Wethouders nadere eisen kunnen stellen ten aanzien van waarborging van de brandveiligheid, rampenbestrijding en zelfredzaamheid van personen.
De veiligheidsregio adviseert om aanvullende primaire- / secundaire watervoorzieningen voor het plangebied conform het regionaal beleid te laten aanbrengen.
Reactie: Het primaire bluswaternet moet binnen 40 meter nabij bouwwerken aanwezig zijn. Op het moment dat het drinkwaternet wordt aangelegd op het bedrijventerrein kan hiervan gebruik worden gemaakt als primair bluswaternet. Indien er (nog) geen drinkwaternet aanwezig is zal een andere voorziening worden aangelegd. Voor secundaire en tertiaire voorzieningen worden bluswaterputten gegraven, of worden de sloten die om het plangebied heen liggen dieper uitgegraven (tot onder GLG) zodat deze te allen tijde watervoerend zijn. In lid 3.3 is geregeld dat Burgemeester en Wethouders nadere eisen kunnen stellen ten aanzien van waarborging van de brandveiligheid, rampenbestrijding en zelfredzaamheid van personen.
De veiligheidsregio adviseert in de planregels op te nemen dat voor nieuw te vestigen bedrijven de effectmaatregelen worden overgenomen die in het advies in Bijlage 11 worden genoemd.
Reactie: In lid 3.3 is geregeld dat Burgemeester en Wethouders nadere eisen kunnen stellen ten aanzien van de waarboring van externe veiligheid in het algemeen, bijvoorbeeld ten aanzien van de oriëntatie van gebouwen en de toegang tot vluchtwegen.
Burgemeester en Wethouders stellen de Veiligheidsregio onder lid b van het genoemd lid 3.3 in de gelegenheid deze nadere eisen te koppelen aan de omgevingsvergunning.
Het ontwerp-bestemmingsplan Klaver 5, fase 1, herziening heeft van 27 maart 2020 tot 7 mei 2020 (6 weken) ter inzage gelegen. Er zijn gedurende deze periode geen zienswijzen ingediend. Wel zijn ambtshalve wijzigingen doorgevoerd.
In Bijlage 15 is beschreven wat er is gewijzigd in het plan tussen de ter inzage legging en vaststelling.