direct naar inhoud van 6.1 Geluidhinder
Plan: Wouterstraat
Status: ontwerp
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.1507.PBAMWOUTERSTRAAT09-OH01

6.1 Geluidhinder

Ten behoeve van de realisatie van de bouwkavels aan de Wouterstraat te America is in verband met de korte ligging ten opzichte van de spoorlijn Eindhoven-Venlo een onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting (Wet Geluidhinder). Het rapport is door adviesbureau van der Boom opgesteld op 10 maart 2009.

Spoorweglawaai

De locatie ligt binnen de wettelijk vastgestelde geluidzone van de spoorlijn Venlo – Eindhoven. De locatie ligt op een afstand van 100-150 meter van de as van de spoorlijn en tevens binnen de wettelijk vastgestelde geluidzone van de Wouterstraat en de Putweg. De invallende geluidbelasting door spoorweglawaai bedraagt 63 - 66 dB. De voorkeursgrenswaarde van 55 dB wordt daarmee overschreden. Voorzieningen aan de bron zijn, gezien de kosten, voor één woning niet kosteneffectief. Voor de woning dient voor spoorweglawaai dan ook een hogere waarde te worden aangevraagd.

Wegverkeerslawaai

De voorkeursgrenswaarde wordt niet overschreden bij een afstand van 10 meter van de woninggevel tot de as van de Wouterstraat. Indien deze afstand tot de weg wordt aangehouden kan het aanvragen van een hogere waarde achterwege blijven. Gezien de diepte van de bouwkavels is dit mogelijk. De afstand van de as van de Putweg tot de 48 dB contour bedraagt 6 meter. Indien deze afstand wordt aangehouden wordt de voorkeursgrenswaarde niet overschreden.

De woningen dienen te voldoen aan de geluidweringseisen uit het Bouwbesluit . Conform de Wgh dient te worden uitgegaan van de maatgevende geluidbelasting op de gevels van een woning. De geluidbelasting door railverkeer is maatgevend en bedraagt 63 - 66 dB. Voor de gevels met een geluidbelasting hoger dan 53 dB dienen aanvullende geluidwerende voorzieningen te worden getroffen. Hier zal bij het aanvragen van de bouwvergunning rekening mee gehouden worden.