direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Klaver 5 fase 2 geurzone
Status: ontwerp
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE2GEUR-WPO1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel van het wijzigingsplan

Initiatiefnemer is eigenaar van de gronden gelegen in de oostelijke hoek van de kruising Venloseweg-Zeesweg te Sevenum. Op een deel van deze gronden rust de aanduiding 'milieuzone - geurzone' in verband met de geurcirkel behorende bij de veehouderij aan de Venloseweg 38 te Sevenum. Dit brengt beperkingen met zich mee voor de gebruiksfunctie van deze gronden.

Gelet op het feit dat het aantal dieren aan de Venloseweg 38 permanent is verminderd, neemt de omvang van de bijbehorende geurcontour af, waardoor de omvang van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' hierop aangepast kan worden.

De gronden zijn gelegen in het bestemmingsplan “Klaver 5 fase 2" en hebben daarin de bestemmingen 'Bedrijventerrein', 'Groen', 'Natuur' en 'Water', de dubbelbestemmingen "Waarde - Archeologie 3" en diverse functie-, bouw- en gebiedsaanduidingen gekregen, waarbij hier specifiek de aanduiding 'milieuzone - geurzone' wordt genoemd.

Volgens artikel 11.2 van de planregels geldt ter plaatse van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' dat die gronden - naast de andere aangewezen bestemmingen - tevens bestemd zijn voor de bescherming van het woon-, leef- en verblijfsklimaat in verband met de nabij aanwezige geurbron. Binnen deze aanduiding zijn geen nieuwe geurgevoelige objecten toegestaan.

In het vigerende bestemmingsplan is wel een wijzigingsbevoegdheid teneinde de aanduiding 'milieuzone - geurzone' te verwijderen indien de geurhinderveroorzakende activiteiten ter plaatse blijvend zijn beëindigd dan wel de vergunde geurbelasting is beperkt.

Het voorliggende wijzigingsplan 'Klaver 5 fase 2 geurzone' voorziet in een adequate planologisch-juridische regeling voor het project . Het wijzigingsplan bestaat uit een verbeelding met de daarbij behorende regels waaraan een toelichting is toegevoegd.

1.2 Ligging en begrenzing van het plangebied

Het plangebied van het onderhavige wijzigingsplan is gelegen aan de Venloseweg-Zeesweg te Sevenum, kadastraal bekend gemeente Sevenum sectie T nummers 18 (geheel), 19, 76, 198, 201,213, 214, 217 (geheel) en 218 en sectie U nummers 565, 566, 570 (geheel), 576, 577 (geheel), 578 en 579; indien niet is aangegeven dat de percelen geheel binnen het plangebied vallen, behoren ze slechts gedeeltelijk tot dit plan.

De totale oppervlakte van het plangebied bedraagt circa 4 ha.

afbeelding "i_NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE2GEUR-WPO1_0002.jpg"

Afbeelding: omvang plangebied

1.3 Vigerende bestemmingsplannen

Voor het plangebied vigeren de volgende bestemmingsplannen:

Naam bestemmingsplan   Bestemming/aanduiding   Vaststelling Raad  
bestemmingsplan “Klaver 5 fase 2”   - Bedrijventerrein
- Groen
- Natuur
- Water
- Waarde - Archeologie 3
- gebiedsaanduidingen 'milieuzone - geurzone', 'wetgevingszone - verwezenlijking in naaste toekomst' en 'wetgevingszone - wijzigingsgebied'  
10 november 2020  
bestemmingsplan
‘Parapluplan Internationale werknemers Horst aan de Maas 2021’  
regulering algemene mogelijkheden tot huisvesting van internationale werknemers   20 april 2021  

In het vigerende bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid teneinde de aanduiding 'milieuzone - geurzone' te verwijderen indien de geurhinderveroorzakende activiteiten ter plaatse blijvend zijn beëindigd dan wel de vergunde geurbelasting is beperkt. Hiervoor dient voldaan te worden aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 11.2.3 van de planregels; in hoofdstuk 3 zal dit nader aan de orde komen.

1.4 Leeswijzer

Deze toelichting bestaat uit de volgende delen. Na deze inleiding volgt hoofdstuk 2 met de referentiesituatie. In hoofdstuk 3 wordt het plan, vanwege het feit dat er slechts een aanduiding zal gaan vervallen, zeer beknopt getoetst aan het geldende ruimtelijke beleid. Hoofdstuk 4 bevat een beschrijving van de te regelen ruimtelijke ontwikkeling zelf, gevolgd door hoofdstuk 5 dat inzicht in de relevante milieu-planologische aspecten, waarbij het aspect 'geurhinder' van belang is. De uitvoerbaarheid is neergelegd in hoofdstuk 6 en ten slotte de wijze van bestemmen in hoofdstuk 7.

Hoofdstuk 2 Referentiesituatie

De bestaande situatie van het plangebied, gelegen in de oostelijke oksel van de kruising Venloseweg-Zeesweg, wordt inmiddels ingericht conform het vigerende bestemmingsplan, waarbij de bestemmingen Groen en Natuur zijn ingevuld met nieuwe beplanting en een begroeide grondwal, welke gronden begraasd worden.

Een groot deel van de bedrijfsbestemming is bouwrijp gemaakt.

Op onderstaande afbeeldingen is het plangebied in de huidige situatie weergegeven op een luchtfoto en de aanzichten van het gebied in juni 2023:

afbeelding "i_NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE2GEUR-WPO1_0003.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE2GEUR-WPO1_0004.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1507.HMKLAVER5FASE2GEUR-WPO1_0005.jpg"

Afbeeldingen: staat van plangebied juni 2023

Hoofdstuk 3 Beleidskader

In het rijksbeleid is de doelstelling verwoord om Klavertje 4/Greenport Venlo verder te ontwikkelen als drager van de gewenste ruimtelijk-economische structuurversterking. Door de concentratie van aan Greenport Venlo verbonden functies, zijn de schakels (uit de agroketen) op elkaar afgestemd en kunnen economische schaalvoordelen worden geboekt. Deze doelstelling is uitgewerkt en geborgd in provinciale en gemeentelijke beleidsdocumenten zoals het POL, het Masterplan en Strategisch Businessplan en de Structuurvisie 'Klavertje 4-gebied'. De ontwikkeling van werklandschappen in samenhang met de groenzones in de rangschikking van een klaverstructuur past binnen de hoofdlijnen van het beleid.

Het vigerende bestemmingsplan voorziet in de uitbreiding van het bedrijventerrein op basis van voornoemd beleid.

Het verkleinen van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' behoeft niet getoetst te worden aan het rijks-, provinciaal en gemeentelijk beleid, nu het niet ziet op een nieuwe toekenning van bestemmingen met het aanpassen van een aanduiding aan de nieuwe feitelijke situatie ter plaatse van de veehouderij aan de Venloseweg 38.

Het project is niet strijdig met enig ruimtelijk beleid.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

Het plan voorziet slechts in de verkleining van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' in verband met het feit dat ter plaatse van de veehouderij aan de Venloseweg 38 te Sevenum het aantal dieren is afgenomen tot 450 stuks vleesstieren en overig vleesvee; de milieuvergunning van de veehouderij is inmiddels hierop aangepast.

Hoofdstuk 5 Sectorale aspecten

Voor wat betreft hemelwaterinfiltratie, verkeersaspecten, duurzaamheid, archeologie, toets aan de Wet natuurbescherming en alle milieuaspecten met uitzondering van het aspect 'geurhinder', heeft onderhavige planwijziging geen enkel effect. Daarom zullen deze hier ook onbesproken blijven en wordt ingezoomd op he aspect geurhinder.

Geurhinder

Door M&A Omgeving zijn de voorgrondgeurbelastingen bepaald ten gevolge van de veehouderij aan de Venloseweg 38 in Sevenum. Voor het bedrijf is de 14 Ou-contour bepaald voor de omgekeerde werking. Ook zijn de vigerende geurbelastingen bepaald op de rand van het plangebied.

De vergunningsgegevens van het bedrijf zijn ontleend van de website van KRD Limburg en van de gemeente Horst aan de Maas. De vigerende vergunning voor de Venloseweg 38 betreft een melding Activiteitenbesluit met OBM van 15-8-2023 voor een bedrijf met vleesstieren. De totale geuremissie bedraagt 16.020 OuE/s.

Conform het geurbeleid van de gemeente Horst aan de Maas, vastgelegd in de Verordening geurhinder en Veehouderij en de Beleidsregel ruimtelijke ontwikkelingen en geurhinder zijn de volgende normen van belang:

  • voor geurgevoelige objecten in het buitengebied en het gebied ‘Klavertje 4' geldt een voorgrondgeurnorm van 14 OuE/m3.
  • er is sprake van een voldoende aanvaardbaar woon- en leefklimaat als de achtergrondgeurbelasting lager is dan 20 OuE/m3;
  • er is sprake van een onvoldoende aanvaardbaar woon- en leefklimaat als de achtergrondgeurbelasting hoger is dan 20 OuE/m3;

De 14-contour is bepaald op basis van de omgekeerde werking. Hierbij wordt de totale uitstoot van het bedrijf vanaf de rand bouwvlak bepaald. Op deze wijze wordt inzichtelijk gemaakt of de nieuwe bestemming in het plangebied een potentiële belemmering oplevert voor het betreffende agrarische bedrijf. De berekeningen zijn verricht met behulp van V-stacks Gebied V-2020.

Uit de resultaten blijkt dat de geurcontour nog steeds over een gedeelte van het plangebied is gesitueerd, maar wel kleiner is dan de vigerende geurcontour zoals in het vigerende bestemmingsplan is opgenomen.

Op basis van de resultaten van het geuronderzoek zal de aanduiding 'milieuzone - geurzone' op de verbeelding bij dit wijzigingsplan worden aangepast.

De geurrapportage is al bijlage bij de plantoelichting gevoegd.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Onderhavig wijzigingsplan ziet niet op een nieuwe realisatie van een project, maar voor het openen van meer mogelijkheden in verband met het verkleinen van een beperking ten aanzien van de vigerende planologische mogelijkheden. Dit 'project' geschiedt voor rekening van de initiatiefnemer. De gemeentelijke financiën zijn hierbij niet in het geding. De gronden zijn in eigendom van de initiatiefnemer.

Kostenverhaal door de gemeente Horst aan de Maas is niet aan de orde, omdat er, anders dan de legeskosten voor het in procedure brengen van het wijzigingsplan, geen kosten gemaakt worden.

Ten behoeve van het planschadeverhaal zoals bedoeld in art. 6.4a Wro zal met initiatiefnemer een overeenkomst worden afgesloten. Hiermee wordt gewaarborgd dat, hoewel de kans hierop uiterst gering wordt ingeschat, eventueel te vergoeden planschade niet voor rekening van de gemeente Horst aan de Maas komt maar voor rekening van de initiatiefnemer.

6.2 Procedure en maatschappelijk uitvoerbaarheid

6.2.1 Procedure

Artikel 3.9a Wro regelt de procedure van het wijzigingsplan. Op de voorbereiding van een wijzigingsplan is afdeling 3.4 van de Awb van toepassing.

Bij de voorbereiding van een wijzigingsplan dient, afhankelijk van de omvang en impact van het project, ook overleg plaats te vinden met provincie, rijk en waterschap.

Het college van burgemeester en wethouders dient binnen 8 weken, na de ter inzage termijn te beslissen omtrent de vaststelling van het wijzigingsplan.

Binnen twee weken wordt het besluit tot vaststelling bekend gemaakt. Indien door Gedeputeerde Staten (GS) een zienswijze is ingediend en deze niet volledig is overgenomen, dan vindt bekendmaking plaats binnen zes weken na vaststelling. Dit geldt tevens indien het college van burgemeester en wethouders wijzigingen aanbrengt in het ontwerp. In deze gevallen zend het college na vaststelling onverwijld een afschrift van het raadsbesluit aan GS.

Het besluit treedt in werking 1 dag na afloop van de beroepstermijn.

6.2.2 Overleg

In het kader van het wettelijk overleg heeft overleg plaatsgevonden met de provincie Limburg. De provincie heeft te kennen gegeven geen overwegende bezwaren te hebben. De vooroverlegreactie zullen als bijlagen worden toegevoegd.

6.2.3 Omgevingsdialoog

Onderhavige wijziging ziet op het verkleinen van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' nu de geurhinder veroorzakende activiteiten ter plaatse van het agrarisch bedrijf aan de Venloseweg 38 te Sevenum blijvend zijn verminderd. Van het verkleinen van de aanduiding 'milieuzone - geurzone' vindt plaats in onderlinge afstemming met betreffende agrariër.

6.2.4 Inspraak en zienswijzen ontwerp-wijzigingsplan

Het ontwerp-besluit tot wijziging van het bestemmingsplan heeft met ingang van <......> voor de duur van zes weken voor een ieder ter inzage gelegen.

Gedurende deze periode zijn <wel/geen> zienswijzen ingediend.

Hoofdstuk 7 Wijze van bestemmen

7.1 Algemeen

Het bestemmingsplan heeft als doel het planologisch-juridisch kader te geven voor de ontwikkeling van het beschreven plan. De nadere juridische invulling is gedetailleerd geregeld. Dit bestemmingsplan bestaat uit de volgende onderdelen:

  • plantoelichting
  • planregels;
  • verbeelding.

Bij het opstellen van het onderhavige bestemmingsplan is aansluiting gezocht bij de in de Wet ruimtelijke ordening en het Besluit ruimtelijke ordening geformuleerde uitgangspunten. Waar dat noodzakelijk was , is afgeweken van de standaard en is het plan specifiek toegesneden op de feitelijke situatie in het onderhavige plangebied.

7.2 Verbeelding

Op de verbeelding hebben alle gronden binnen het plangebied een bestemming gekregen. Binnen een bestemming kunnen nadere aanduidingen zijn aangegeven. Deze aanduidingen hebben slechts juridische betekenis ingevolge het voorliggende plan, indien en voor zover deze in de regels daaraan wordt gegeven. Als een aanduiding juridisch gezien geen enkele betekenis heeft, is deze niet opgenomen op de verbeelding.

7.3 Regels

Voor de planregels wordt verwezen naar de regels van het moederplan (bestemmingsplan “Klaver 5 fase 2” , vastgesteld op 10 november 2020). Bij een wijzigingsplan op basis van een moederplan dat IMRO-gecodeerd is dient het wijzigingsplan eveneens IMRO-gecodeerd te worden.

De voor het wijzigingsplan relevante regels zijn gekoppeld aan onderhavig wijzigingsplan.