direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Correctieve herziening van bestemmingsplan Californie 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1507.GRCORHERZCAL1-BPV1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Op 17 december 2013 heeft de gemeenteraad van de gemeente Horst aan de Maas het bestemmingsplan 'Californië 1' gewijzigd vastgesteld. Het plan voorziet in een juridisch-planologisch kader voor glastuinbouwactiviteiten in het gebied Californië dat ligt tussen de Sevenumseweg, de Horsterweg en de Dijkerheideweg.

Tegen het bestemmingsplan is beroep ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, onder andere gericht tegen het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' wat betreft de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 aan de Horsterweg 47 te Grubbenvorst. De Raad van State heeft in haar uitspraak d.d. 26 november 2014 met nummer 201401698/1/R6 het besluit van de raad van de gemeente Horst aan de Maas ten aanzien van deze percelen vernietigd. En vervolgens de raad van de gemeente Horst aan de Maas opgedragen om binnen zestien weken na de verzending van de uitspraak met inachtneming van hetgeen daarin is overwogen een nieuw besluit te nemen en dit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.

Middels onderhavige partiële (1e) herziening van het bestemmingsplan 'Californië 1' wordt hieraan voldaan, door de planologische situatie ter plaatse van de Horsterweg 47 aan te passen conform de vergunde situatie.

De uitspraak van de Raad van State zal in paragraaf 1.2 nader worden toegelicht en is tevens als bijlage 1 bijgevoegd.

1.2 Uitspraak Raad van State

Tegen het bestemmingsplan is beroep ingesteld bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, onder andere gericht tegen het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' wat betreft de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 aan de Horsterweg 47.

Beroep

Appellant betoogt dat op deze gronden ten onrechte slechts is voorzien in een bedrijf met milieucategorie 1 of 2 van de brochure 'Bedrijven en milieuzonering' van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (hierna: de VNG-brochure). In dit verband voert appellant aan dat op het perceel een bedrijf met milieucategorie 3 wordt geëxploiteerd. Nu hiervoor verschillende milieu- en bouwvergunningen zijn verleend, is het bestaande bedrijf volgens appellant ten onrechte niet als zodanig bestemd.

Verweer

Aan de perceelnummers 735 en 695 is de bestemming 'Bedrijf' toegekend. Ingevolge artikel 5, lid 5.1, aanhef en onder a, van de planregels zijn de voor 'Bedrijf' aangewezen gronden bestemd voor tuinbouw gerelateerde bedrijvigheid, waarbij het milieueffect maximaal vergelijkbaar is met de categorieën 1 en 2 uit de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' uit 2009. De raad stelt zich op het standpunt dat de bedrijfsactiviteiten op de perceelnummers 735 en 695 binnen milieucategorie 1 en 2 passen en derhalve met de bestemming 'Bedrijf' als zodanig zijn bestemd. Nu de bedrijfsactiviteiten op deze perceelnummers niet als zodanig in de VNG-brochure zijn opgenomen, is de raad bij nader inzien van mening dat op het perceel ook milieucategorie 3 mogelijk moet worden gemaakt. Nu de raad zich in zoverre op een ander standpunt stelt dan hij in het bestreden besluit heeft gedaan en niet is gebleken dat gewijzigde omstandigheden hiertoe aanleiding hebben gegeven, moet worden geoordeeld dat het bestreden besluit wat betreft het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' voor de perceelnummers 735 en 695 niet met de vereiste zorgvuldigheid is voorbereid. Het betoog van appellant slaagt derhalve.

Uitspraak

In hetgeen appellant heeft aangevoerd ziet de Afdeling aanleiding voor het oordeel dat het bestreden besluit wat betreft het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' voor de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 in strijd met artikel 3:2 van de Awb is vastgesteld. Het beroep van appellant is dan ook gegrond, zodat het bestreden besluit in zoverre dient te worden vernietigd.

Aangezien niet kan worden uitgesloten, dat door zelf in de zaak te voorzien, derdebelanghebbenden in hun belangen zouden kunnen worden geschaad, ziet de Afdeling geen aanleiding om in dit geval zelf in de zaak te voorzien. Wel hebben ze de raad van de gemeente Horst aan de Maas opgedragen om binnen zestien weken na de verzending van de uitspraak met inachtneming van hetgeen daarin is overwogen een nieuw besluit te nemen en dit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.

1.3 Relatie bestemmingsplan - 1e herziening

Deze partiële herziening is een correctie op het vigerende bestemmingsplan 'Californië 1' en vervangt dit slechts voor de verbeelding en regels uitsluitend ter plaatse van de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 aan de Horsterweg 47.

Voor de overige percelen blijven de regels en de verbeelding van het oorspronkelijke plangebied van het bestemmingsplan volledig intact.

Om na te gaan welke regeling geldt, zal de herziening steeds in samenhang met het oorspronkelijke plan moeten worden gelezen.

1.4 Opzet van het bestemmingsplan

Het digitale bestemmingsplan  Correctieve herziening van bestemmingsplan Californie 1 is de verzameling geometrisch bepaalde planobjecten dat is vervat in een GML-bestand (NL.IMRO.1507.GRCORHERZCAL1-BPV1) met bijbehorende regels.

De analoge versie bestaat uit een toelichting, regels en een analoge verbeelding.

Hoofdstuk 2 Onderdelen 1e herziening

Zoals reeds in paragraaf 1.1 opgemerkt is na vaststelling van het bestemmingsplan 'Californië 1' beroep ingesteld tegen het bestemmingsplan bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, onder andere gericht tegen het plandeel met de bestemming 'Bedrijf' wat betreft de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 aan de Horsterweg 47. De Raad van State heeft in haar uitspraak d.d. 26 november 2014 met nummer 201401698/1/R6 het besluit van de raad van de gemeente Horst aan de Maas ten aanzien van deze percelen vernietigd. En vervolgens de raad van de gemeente Horst aan de Maas opgedragen om binnen zestien weken na de verzending van de uitspraak met inachtneming van hetgeen daarin is overwogen een nieuw besluit te nemen en dit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken.

De planologische situatie ter plaatse van de Horsterweg 47 komt niet overeen met de vergunde situatie en dient te worden aangepast conform de vergunde situatie.

Een aanpassing van zowel de regels als de verbeelding die uitsluitend betrekking heeft op de percelen kadastraal bekend gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695 is dan ook noodzakelijk.

Hoofdstuk 3 Juridische planopzet

3.1 Algemeen

Op 1 juli 2008 is de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in werking getreden. In artikel 1.2.5 van het Bro is onder meer bepaald dat bestemmingsplannen en partiële herzieningen daarvan digitaal beschikbaar gesteld dienen te worden. Vanaf 1 juli 2013 is daarbij toepassing van de (Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP-2012) verplicht. Bij het opstellen van deze standaard is overigens ook rekening gehouden met het Informatiemodel Ruimtelijke Ordening 2008 (IMRO-2012) en de Praktijkrichtlijn Bestemmingsplannen 2012 (PRBP-2012). Deze partiële herziening past binnen die standaard.

3.2 Bestemmingsplan

Het bestemmingsplan 'Correctieve herziening van bestemmingsplan Californie 1 ' is de verzameling geometrisch bepaalde planobjecten dat is vervat in een GML-bestand (GML-bestand

NL.IMRO.1507.GRCORHERZCAL1-BPV1) met bijbehorende regels. Dit bestemmingsplan is via elektronische weg uitwisselbaar en raadpleegbaar. Het geeft de bestemming en de bebouwingsmogelijkheden van de gronden aan en treedt gedeeltelijk in de plaats van het bestemmingsplan 'Californië 1'.

Regels

Artikel 5, lid 5.1 en 5.1 van de planregels zijn gewijzigd en tevens is in bijlage 1 een Staat van Bedrijfsactiviteiten toegevoegd.

Artikel 5, lid 5.1, aanhef en onder a, van de planregels zal als volgt komen te luiden (waarbij de aanvulling schuin gedrukt is weergegeven):

De voor 'Bedrijf' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

  • a. tuinbouw gerelateerde bedrijvigheid, waarbij het milieueffect maximaal vergelijkbaar is met de categorieën 1 en 2 uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten, die als bijlage 1 bij deze regels is gevoegd, met dien verstande dat ter plaatse van de aanduiding 'bedrijf van categorie 3.2' tevens een composteerbedrijf van categorie 3.2, is toegestaan.

Artikel 5, lid 5.5 zal als volgt komen te luiden (waarbij de aanvulling schuin gedrukt is weergegeven):

Burgemeester en wethouders kunnen bij omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in:

  • a. lid 5.1 onder a en toestaan dat tevens bedrijven worden gevestigd die worden genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten, die als bijlage 1 bij deze regels is gevoegd, mits het betreft een bedrijf van categorie 3.1 of 3.2;
  • b. lid 5.1 onder a en toestaan dat tevens bedrijven worden gevestigd die niet worden genoemd in de Staat van Bedrijfsactiviteiten, die als bijlage 1 bij deze regels is gevoegd, mits deze bedrijven naar hun aard en invloed op de omgeving gelijk te stellen zijn met bedrijven die genoemd zijn in de Staat van Bedrijfsactiviteiten onder de categorieën 1, 2, 3.1 en 3.2, gehoord een door Burgemeester en Wethouders nader aan te wijzen deskundige;
  • c. lid 5.4 onder 1 en een bedrijfsverzamelgebouw toe te staan;


Met dien verstande dat in alle gevallen:

  • 1. het geen Wgh-inrichtingen betreft;
  • 2. het geen Bevi-inrichting betreft;
  • 3. geen onevenredige aantasting plaatsvindt van het straat- en bebouwingsbeeld, de verkeersveiligheid en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden;
  • 4. de landschappelijke inpasbaarheid is aangetoond.

Toelichting

De toelichting is beknopt. Er wordt alleen ingegaan op de wijziging ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan 'Californië 1'. De gewijzigde juridische planopzet en de uitvoerbaarheid van het onderhavige bestemmingsplan.

Het op de locatie Horsterweg 47 aanwezig bedrijf betreft het bedrijf Holland Potgrond Limburg BV, onderdeel van Van der Knaap group of companies een groep van ondernemingen gespecialiseerd in hoogwaardige bewortelings- en groeimedia.

Zoals ook reeds blijkt uit de uitspraak van de Raad van State zijn de bedrijfsactiviteiten op de perceelnummers (gemeente Grubbenvorst, sectie L, nummers 735 en 695) niet als zodanig in de VNG-brochure opgenomen. Bij nader inzien was de raad van de gemeente Horst aan de Maas dan ook al van mening dat op het perceel in zoverre ook milieucategorie 3 mogelijk moet worden gemaakt.

Uit de milieuvergunning (laatst gewijzigd in 2004) blijkt dat de aard van de inrichting betreft het verwerken van turf, gft, klei, champost, groenafval en andere toevoegingen tot eindproduct, alsmede de overslag van producten in het algemeen. Hetgeen in 2004 is uitgebreid met het verwerken van droge kokos. Waarvoor de inrichting is uitgebreid met een loods ten behoeve van de verwerking van droge kokos, een ketelhuis en enkele voorraadbassins. Met het in werking treden van het Activiteitenbesluit (2007) heeft het bedrijf geen milieuvergunning meer nodig bij een verandering maar kan er, mits binnen de algemene milieuregels, volstaan worden met een melding.

Uitgaande van de VNG-publicatie "Bedrijven en milieuzonering, Handreiking voor maatwerk in de gemeentelijke ruimtelijke ordeningspraktijk (VNG-publicatie), een hulpmiddel voor milieuzonering in de ruimtelijke planvorming (editie 2009) wordt een composteerbedrijf met een verwerkingscapaciteit < 20.000 ton/jaar aangeduid als een bedrijf van categorie 3.2. De milieuvergunning zoals verleend in 2001 gaat uit van de opslag van 2.500 kg (2,5 ton) kunstmest en 20.000 kg (20 ton) kalk en daarmee kan het bedrijf aan de Horsterweg 47 worden aangeduid als een bedrijf  van categorie 3.2. De eerder verleende vergunningen maken daarmee een bedrijf van milieucategorie 3 en meer specifiek categorie 3.2 reeds mogelijk.

Gezien de ligging van het plangebied in het glastuinbouwgebied Californië en grenzend aan het bestemmingsplan "Klaver 11", dat ruimte biedt aan agrarische en agrarisch gerelateerde bedrijven, is een tuinbouw gerelateerd bedrijf van categorie 3.2 hier voorstelbaar. Omdat het bedrijf grenst aan een woonbestemming wordt de uitwisseling met een ander bedrijf met categorie 3.2 echter niet rechtstreeks toegestaan.

Om de vergunde situatie van het composteerbedrijf planologisch/juridisch vast te leggen wordt de aanduiding b=3.2 opgenomen op de verbeelding. Volgens de regels wordt ter plaatse van deze aanduiding een composteerbedrijf categorie 3.2 toegestaan. Uitwisseling naar een ander bedrijf in de categorie 3.1 of 3.2 is onder voorwaarden mogelijk met een binnenplanse afwijking van de gebruiksregels.

Verbeelding

De verbeelding geeft de aanduiding 'bedrijf van categorie 3.2 ' ter plaatse van de percelen sectie L, nummers 735 en 695 weer. De betekenis van de op de verbeelding opgenomen aanduiding wordt in de regels verklaard.

 

Voor het overige blijft de verbeelding van het bestemmingsplan 'Californië 1', vastgesteld door de gemeenteraad van Horst aan de Maas op 17 december 2013, met planIDN NL.IMRO.1507.BPGRCALIFORNIE1-VA01, zoals deze onherroepelijk is geworden bij uitspraak van 26 november 2014 van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (zaaknr. 201401698/1/R6), van toepassing.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Op basis van de uitspraak van de Raad van State hoeft er geen procedure op grond van Afdeling 3.4 van de Awb te worden gevolgd. De gemeenteraad neemt direct een nieuw vaststellingsbesluit. Vervolgens zal het plan 6 weken ter inzage worden gelegd en bestaat de mogelijkheid om in beroep bij de Raad van State te gaan.

4.2 Economische uitvoerbaarheid

Het bestemmingsplan 'Correctieve herziening van bestemmingsplan Californie 1' betreft een partiële herziening van het 17 december 2013 vastgestelde bestemmingsplan 'Californië 1', waarin de uitspraak van de Raad van State juridisch-planologisch is verankerd in het bestemmingsplan.

Gezien de aard van het bestemmingsplan, heeft de uitvoering van dit plan geen substantiële financiële consequenties voor de financiële middelen van de gemeente Horst aan de Maas.

Er worden met het nieuwe plan geen nieuwe voorzieningen, werken of werkzaamheden tot stand gebracht die tot kostenverhaal leiden of anderszins onderbouwd moeten worden. Er is geen sprake van nieuwe bouwlocaties, waarvan kosten worden voorzien die voorkomen op de kostenlijst als bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening en waarvoor een exploitatieplan benodigd zou zijn om de kosten te kunnen verhalen. Er zijn geen particuliere eigenaren in het gebied waarmee een exploitatieovereenkomst tot kostenverhaal gesloten hoeft te worden, noch zijn aspecten van fasering of andere locatie-eisen zoals genoemd in artikel 6.12 lid 2 onder sub a tot en met c van de Wet ruimtelijke ordening aan de orde.

Gelet op bovenstaande hoeft geen exploitatieplan vastgesteld te worden.