direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder
Plan: Camping de Sleng
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1507.BPAMJPOELSWEG30-VA01

5.1 Geluidhinder

5.1.1 Weg- en railverkeerslawaai

De Wet geluidhinder (Wgh) is van toepassing op woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen (onder meer onderwijsgebouwen, ziekenhuizen, verpleeghuizen en andere gezondheidszorggebouwen) en geluidsgevoelige terreinen (onder meer woonwagenstandplaatsen). Uit art. 74 Wgh vloeit voort dat in principe alle wegen voorzien zijn van een geluidzone, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied of wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km/uur geldt. De zonebreedte is afhankelijk van het gebied (stedelijk of buitenstedelijk) en het aantal rijstroken. Binnen de zones moet een akoestisch onderzoek worden verricht. De voorkeursgrenswaarde voor woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen bedraagt in die zone op de buitengevel 48 dB (art. 82 Wgh).

De meest nabijgelegen railinfrastructuur is de spoorweg tussen Eindhoven en Venlo (traject 790). Het betreft hier een landelijke spoorwegverbinding met een vastgestelde geluidzone van 600 meter aan weerszijde (gerekend vanaf de buitenste spoorstaaf). De maximaal toelaatbare geluidsbelasting voor woningen in die zone bedraagt 55 dB vanwege de spoorwegen (artt. 106b en 106d lid 1 Wgh). Het plangebied ligt op ca. 300 van de spoorwegverbinding. Het plangebied is derhalve binnen deze geluidzone gelegen.

Gelet op het feit dat op een kampeerterrein de Wet geluidhinder niet van toepassing is omdat het geen geluidgevoelig object is, is het uitvoeren van een akoestisch onderzoek voor het kampeerterrein derhalve niet noodzakelijk.

De (verplaatsing van de) beheerderswoning op iets ruimere afstand van de Jacob Poelsweg (circa 22 meter) dient echter wel getoetst te worden aan de Wet geluidhinder.

Op 3 april 2012 is door milieukundig adviesbureau HMB BV een akoestisch onderzoek uitgevoerd op de locatie Jacob Poelsweg 30.

Wegverkeer:

Uit het onderzoek volgt dat de gecorrigeerde gevelbelasting voor elke weg lager ligt dan de voorkeursgrenswaarde en dus voldaan wordt aan de eisen uit de Wet geluidhinder.

Railverkeer:

Uit het onderzoek volgt dat de gevelbelasting als gevolg van het spoor hoger is dan de voorkeursgrenswaarde, maar wel voldoet aan de maximale ontheffingswaarde.Maatregelen om de geluidbelasting tot beneden de voorkeursgrenswaarde te krijgen lijken nieut reƫel. Het is derhalve noodzakelijk om bij burgemeester en wethouders een ontheffing aan te vragenvoor een hogere grenswaarde.

Binnengeluidniveau:

Uit het onderzoek volgt dat de gevelbelasting als gevolg van het railverkeer hoger is dan 55 dB. Derhalve dient aanvullend onderzoek te worden verricht naar eventueel benodigde bouwkundige maatregelen opdat het maximaal toelaatbaar binnengeluidniveau in de woning is gewaarborgd. Nader gevelreductie-onderzoek is pas mogelijk op het moment dat een definitieve ontwerptekening beschikbaar is.

Het integrale akoestische onderzoek is als bijlage bij de planstukken gevoegd.